Studiecirkel om klimatet

Vi arrangerar fyra tillfällen då du har möjlighet att fördjupa dig i vår tids mest avgörande fråga.
Klimatet & samhället – Klimatet & miljön – Klimatet & kulturen – Klimatomställningen och solidaritet

Den första träffen är torsdag den 17 oktober.
Pontus, Emelie, Erika och Maria har förberett träffarna som ger fler perspektiv på klimatkrisen. Träffarna bygger vidare på varandra men man behöver inte gå på alla.
När? 18:00-20:30
Var? Centralvägen 1, 3 tr. Ring Joakim Kroksson 070 280 3884 om du behöver hjälp att bli insläppt.

17 oktober: Klimatet och samhället
På den första träffen får du först en bakgrund till klimatfrågan. Sedan diskuterar vi klimatomställningen som politisk fråga, både inne i parlamenten och utanför dem. Vilka krafter trycker på för omställning och vilka bromsar den? Vad vill olika politiska rörelser göra och vad har de för visioner? Vad händer internationellt, nationellt och lokalt, och hur mycket måste vi förändra vårt samhälle?

Klimatet och miljön
På den andra träffen pratar vi om hur klimatet förhåller sig till de andra miljömålen. Finns det en konflikt mellan klimatmål och andra miljömål? Kan maten vara både klimatsmart och ekologisk? Är det hållbart att använda biobränslen? Hur påverkar egentligen elbilar, solceller och höghastighetståg miljön?

Klimatet och kulturen
På den tredje träffen diskuterar vi hur attityder, kulturer och världsbilder påverkar klimatet och klimatomställningen. Behöver vi förändra vår relation till naturen och planeten? Hur mycket är människor beredda att förändra sin livsstil? Måste vi lära oss att vara nöjda med det vi har istället för att konsumera mer och mer?

Klimatomställning och solidaritet
Den fjärde och sista träffen handlar om vilken roll rättvisa och jämlikhet har i en omställning till ett fossilfritt samhälle. Hur kan vi sluta klyftorna mellan stad och land medan vi ställer om? Hur kan omställningen bli rättvis i ett globalt perspektiv?

Anmäl dig till maria.tuvesson@mp.se eller via sms 0739104245 så vi vet hur många vi blir.