Besked som kan innebära slutet för minoritetsstyrets underhandspolitik

Efter valet 2022 så framgick det tydligt att mandatens matematik talade emot en fortsättning med Blågrön samverkan. För Miljöpartiet var det uteslutet att vara en del av ett samarbete som skulle vara beroende av stöd av Sverigedemokraterna. Efter många dagar av diskussioner mellan partierna på regional nivå valde Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Moderaterna att bilda ett minoritetsstyre som samlade enbart 39 av regionfullmäktiges 101 mandat – ett rekordsvagt styre. Som en jämförelse samlar de rödgröna (MP, S, V) 48 mandat.

När de fyra borgerliga partierna enades om styre av Region Uppsala för en ny mandatperiod var budskapet tydligt, allra främst från Centerpartiet:
”Inom Alliansen är vi också överens om att inte förhandla eller samverka med Sverigedemokraterna – vilket varit en förutsättning för att Centerpartiet ska kunna ingå i ett Alliansstyre.” Under det år som gått har det dock blivit mycket tydligt att Alliansen är beroende av SD för att få igenom sin politik.

När nu Sverigedemokraterna blivit tydliga i vad som gäller för framtiden så innebär det givetvis att grundvalen för Alliansens styre faller – då det bygger på att det inte förhandlas eller samverkas med Sverigedemokraterna. Och ser man på hur vårt läns invånare röstade i valet för drygt ett år sen finns det goda möjligheter för majoritetsstyre med de partier som har en tydlig gemensam värdegrund. Partier som ser med hopp och tillit på andra människor snarare än att vilja skapa konflikt mellan människor. En sådan konstellation verkade Miljöpartiet för redan för ett år sen och det är en diskussion vi gärna återupptar.

Region Uppsala behöver ett starkt styre som samlar en handlingskraftig majoritet genom partier som vill samarbeta med varandra som jämbördiga parter – inte ett svagt styre som förhandlar underhand i det fördolda. Med ett starkt och fruktsamt samarbete som samlar brett stöd har vi goda förutsättningar att ta oss an Region Uppsalas utmaningar.

Hans Wennberg och Jenny Lundström
Regionråd för Miljöpartiet de gröna