Naivt att strunta i klimatet och miljön

Niclas Malmberg har fört en debatt med Leif Hägg i UNT som kallat Miljöpartiets energipolitik naiv. Vi tycker snarare att det är naivt att fortsätta strunta i klimatet och miljön. Här är Niclas opublicerade slutreplik.

Leif Hägg resonerar att hittills har kärnkraften sparat 1,8 miljoner människoliv jämfört med de partikelutsläpp som motsvarande kolkraft skulle ha gett upphov till. Den typen av “tänk om”-argumentation är oseriös. Självfallet vore det inte bra om vi haft motsvarande mängd kolkraftverk. Men det finns ju en annan möjlighet som varken skadar miljön eller klimatet – förnybar energi.

Forskningen i elkraftsystem vid Kungliga Tekniska Högskolan visar att det är fullt möjligt att helt basera Sveriges elförsörjning på förnybar energi. Det blir därför en smula ironiskt när Hägg kallar Miljöpartiet för teknikfientligt – det vi föreslår är ju en av de största teknikväxlingarna i modern industriell historia! Vi vill med forskningen som stöd gå från smutsig kolkraft och kärnkraft till förnybar elproduktion, som t ex vindkraft, solceller eller vågkraft.

Det är svårt att få rätsida på Häggs inlaga. Å ena sidan argumenterar han för att inte lägga ned kärnkraften i rädsla för att den ska ersättas med smutsig kolkraft. Å andra sidan tycker han det är strålande att samma smutsiga kolkraft med regeringens goda minne tuffar på i Vattenfalls regi nere på kontinenten, och vill inte bygga ut den förnybara elproduktionen för att ersätta den.

Det måste ge en dålig smak i munnen när regeringen slår sig för bröstet och basunerar ut att ”Sverige har världens mest ambitiösa klimatpolitk”, samtidigt som Vattenfall tillåts vara en av Europas största klimatbovar – med nästan dubbelt så stora koldioxidutsläpp som hela Sveriges befolkning tillsammans i övrigt.

När Alliansregeringen låter Vattenfall planera för nya kolkraftverk föreslår Miljöpartiet istället ett totaltstopp för ny kolkraft i EU 2017 och att all kolkraft inom EU ska vara avvecklad till senast år 2030. Ett av Miljöpartiets första beslut i en ny regering i höst är att ge Vattenfall nya ägardirektiv att ställa om till hundra procent förnybar energi.

Det är självfallet viktigt att omställningen av energiförsörjningen sker på ett sätt som inte leder till ökade utsläpp av växthusgaser. Men att av rädsla för förändring passivt låta utsläppen fortsätta är inte ett alternativ. Vi måste snabbt få ner utsläppen om klimatet ska ha en chans.

Omställningen till ett förnybart energisystem är inget litet projekt. Investeringarna är stora, men ger både miljönytta och många nya arbetstillfällen, inte minst på landsbygden. Med en hållbar elproduktion får Sverige även chansen att bli en nettoexportör av el, vilket gynnar landets handelsbalans och ekonomi.

Niclas Malmberg, riksdagskandidat för MIljöpartiet i Uppsala län

Leif Häggs första inlägg: länk