Tuffa åtgärder krävs för att klara klimatmålen

”För att möta klimatkrisen krävs det att vi Miljöpartister är med och driver en ambitiös klimatpolitik på alla nivåer. Den gröna omställningen är förutsättningen för livet på vår planet.”
Den här veckan kampanjar MP för klimatet. Rickard Malmström skriver i dagens UNT tillsammans med Malena Ranch, Maria Garfjell och Pär Holmgren om hur vi driver klimatpolitik i kommunen, regionen, riksdagen och EU.

Coronapandemin har lett till att klimatutsläppen i världen har minskat. Bland annat för att vi flyger mindre. Pandemin har också lärt oss att det går att ställa om våra samhällen när det behövs. Den erfarenheten måste vi ha med oss i arbetet med att hejda klimatförändringarna. Vi fyra miljöpartister som arbetar för att minska utsläppen i Uppsala kommun, län, Sverige och EU vill här lyfta några viktiga saker vi måste göra för att hejda klimatkrisen.

I Uppsala kommun behöver klimatutsläppen minska med 10–14 procent per år för att uppfylla Parisavtalet. Det är också det målet som en majoritet av ledamöterna ställde sig bakom vid förra veckans kommunfullmäktige.

Den stora utmaningen på kommunal nivå är att förändra transporterna. Att politiskt främja hållbara transportsätt som gång, cykel och kollektivtrafik är avgörande. Att bygga spårväg, för att den stora mängden resenärer i Uppsala snabbt och bekvämt ska komma fram med kollektivtrafik, en nödvändighet.

När vi bygger ett hållbart Uppsala är det viktigt att ta hänsyn till medborgares olika förutsättningar. Beslut måste vara klimaträttvisa. För vissa kommer bilen fortfarande vara nödvändig, särskilt de som bor på landsbygden. Därför är det viktigt att det finns bättre tillgång till el, biogas och andra förnybara drivmedel. Den sista droppen fossil bensin och diesel ska ha runnit i Uppsala kommun som geografiskt område senast 2030.

Även kollektivtrafiken måste förstås gå på el eller förnybara bränslen. Vi vill köra fler biogasbussar i både stads- som regionbusstrafiken. Biogas från vårt matavfall och slamrester från reningsverken är ett närproducerat och klimatsmart drivmedel.

Uppsala växer kraftigt och när vi bygger ska vi bygga i trä eftersom betong har stor klimatpåverkan. Vi ska bygga energieffektivt och klimatsmart när utvecklar nya och gamla stadsdelar.

Vid sidan av ovanstående är en förändrad konsumtion viktig för att möta klimatkrisen. Vi vill ge alla möjlighet att ha koll på sina privata utsläpp så att var och en kan bidra på sitt sätt. Att handla ekologisk och närproducerad mat, reparera saker istället för att köpa nya, köpa begagnat, hyra mer och göra färre inköp av kläder och prylar är några sätt att minska sitt klimatavtryck.

Ett av Miljöpartiets och klimatets stora vinster var när Sveriges riksdag 2017 fattade beslut om en klimatlag med ambitiösa klimatmål. Senast 2045 ska Sverige ha nettonollutsläpp. Redan 2030 ska utsläppen från trafiken ha minskat med 70 procent jämfört med 2010.  Det ger långsiktiga förutsättningar för näringsliv och samhälle att genomföra den omställning som krävs för att kunna lösa klimatutmaningen. Klimatlagen ställer krav på varje regering att ta fram en klimatpolitisk handlingsplan vart fjärde år samt presentera en årlig klimatredovisning i statsbudgeten.
Det som dock saknas i ramverkets mål är ett mål för minskningen av konsumtionens utsläpp, något som Miljöpartiet har drivit länge. Nu har regeringen tagit beslut om att även det målet ska tas fram.

I EU pågår också arbetet för med att ta fram en klimatlag. EU-parlamentets förslag är att minska utsläppen med 60 procent till 2030, jämfört med nivåerna 1990.Vi i miljöpartiet drev på för ett högre mål. Ett mål på 60 procent är trots allt ett litet steg framåt, med tanke på att det tidigare målet för EU var 40 procent. Detta är dock långt ifrån vad vi gröna och vetenskapen kräver.

I EU-parlamentet röstade M, KD och SD för ett lägre mål som i praktiken helt går emot Parisavtalet. Det är både pinsamt och ett tydligt tecken på att de inte tar klimatkrisen på allvar.

Det är även tydligt i Uppsala kommun där dessa tre partier arbetar för en ökad privatbilism på bekostnad av gång, cykel och kollektivtrafik genom att bland annat driva gratis parkering i city och genom att säga nej till spårväg.

Rickard Malmström, kommunalråd Uppsala kommun (MP)
Malena Ranch, regionråd Uppsala län (MP)
Maria Gardfjell, riksdagsledamot Uppsala län (MP)
Pär Holmgren, EU-parlamentariker (MP)