Debattartikel om Vättern

Debattartikel publicerad i MVT 200930.

Vi miljöpartister i Vadstena önskar, hoppas och tror att tiden nu är mogen för besinning och eftertanke. Att regeringen nu fattar beslut som innebär att klimatlagstiftningen efterlevs och därmed ger Vättern en chans att fortsätta vara en av Europas viktigaste dricksvattentäkter.

I dag den 28 september, kom beskedet att Preem drar tillbaka sin ansökan om att bygga ut sitt oljeraffinaderi i Lysekil. Beslutet grundas på att företaget anser att det är för riskabelt och olönsamt att investera i fossila och koldioxiddrivande verksamheter.
För klimatet är detta en glädjens dag!

Regeringen slipper nu ett av sina tunga beslutsärenden som rör klimat och miljö, ett ärende som hade kunnat leda till en regeringskris. Det finns tyvärr andra ärenden på regeringens bord som i allra högsta grad rör vår miljö och livskvalitet. Nämligen frågan om försvarsmakten ska tillåtas fortsätta och t.o.m. utöka sitt (ut-)nyttjande av Vättern som skjut- och flygövningsfält.
I somras kom Mark- och miljödomstolens yttrande till regeringen angående flygrörelser över Vättern från Karlsborgs flygfält. Domstolen rekommenderar i sitt 146 sidor långa yttrande regeringen att INTE bifalla försvarsmaktens önskemål om att öka flygrörelserna från 2000 till 10000 per år.

Sedan ett antal månader har regeringen också att besluta om försvarsmaktens önskemål att öka skjutningarna över Vättern från 1000 till 69000 per år.

Vi miljöpartister i Vadstena kommer att fortsatt verka för att skyddet av Vättern görs till överordnat riksintresse för dricksvatten. Ett riksintresse som står över andra riksintressen ( tex försvarets) och där inga tillstånd till miljöfarlig verksamhet som riskerar att negativt påverka detta dricksvatten kan ges.

Miljöpartiet i Vadstena