Faritrade

Vi i Miljöpartiet vill skapa ett rättvist, hållbart och miljövänligt samhälle därför är Fairtrade en viktig del av denna utveckling.

Att göra Vara kommun till en fairtrade certifierad kommun är en av de stora frågorna som vi driver inför valet. Vi vill att alla som odlar och arbetar med mat ska få en rättvis lön, rättvisa arbetsförhållanden. Ett av de stora problemen med att man inte odlar Fairtrade och ekologiskt är att regnskogar, djur och människor drabbas på olika sätt negativt.

Vi vill därför att Vara kommun tar sitt ansvar och upphandlar både ekologiskt och rättvist då det gäller bananer, kaffe, kakao och många andra produkter. Dessa varor vill vi ska finnas i kommunens alla olika verksamheter (så som Skola och i äldreomsorgen).

Många länder använder sig utav barnarbete och betalar ut för dåliga löner. Detta är något som vi anser är fel och orättvist. Vi vill att Vara kommun tar ett ansvar i upphandlingar då det gäller mat, miljön och djuren.

Nyheter på Faritrade