Vi vill bidra till ett välmående Varberg

Under de senaste åren har folkhälsofrågorna kommit att bli en allt viktigare del av de politiska prioriteringarna i Varberg och den senaste budgeten ifrån Alliansen och Miljöpartiet fick följaktigt namnet ”För ett välmående Varberg”.

Stora satsningar har gjorts på barn och unga genom idrottsanläggningar, ungdomsgårdar, kulturskola och andra fritidsverksamheter. Dock är det lika viktigt att kunna vara aktiv när man blivit äldre. Ett aktivt liv som senior bidrar till att man mår bättre och håller sig friskare längre upp i åren.

Alliansen och Miljöpartiet tar nu ett helhetsgrepp kring mötesplatser och aktiviteter för kommunens seniorer genom konceptet Aktiv senior. Ibland höjs det röster om att kommunen ska bygga upp ett stort seniorernas hus i centrala Varberg, men ifrån vår sida är det viktigare att det finns levande och aktiva mötesplatser av lagom storlek runt om i hela kommunen. Mötesplatser och aktiviteter måste finnas där människorna bor, i centrum precis som i övriga kommunen.

Aktiv senior innebär att vi skapar ett mobilt team som ska röra sig runt om i kommunen för att stötta föreningsliv och ideella krafter att fylla våra olika mötesplatser med verksamhet. Teamet kan bidra till att undersöka vad det är för verksamheter som efterfrågas, hjälpa till att starta upp dem och även stötta ideella krafter att driva dem vidare. Det kan handla om allt från vinprovning och boule till bokcirklar och amatörteater. Bara fantasin sätter gränser.

Själva navet i verksamheten kommer att vara ett nytt seniorcenter, som vi skapar på Lorensberg inne i Varberg. Lokalen är 140 kvm stor och kommer att gå att utnyttja för föreningarnas olika verksamheter. Precis bredvid finns busshållplats både för stads- och landsbygdstrafik, så det är lätt att ta sig för den som önskar. I övriga kommunen kommer Aktiv senior att nyttja de möteslokaler som sköts av socialnämnden, men även bygdegårdar, församlingshem, idrottslokaler och skolor kan komma att nyttjas för olika sorters verksamheter.

Alliansen och Miljöpartiet tillskjuter 2,5 miljoner kronor årligen för att skapa Aktiv senior med start den första januari 2018. Ansvarig för verksamheten kommer kultur- och fritidsnämnden att vara, som redan i dag arbetar med stöd till pensionärsföreningar och riktade aktiviteter, så som ”Kultur för äldre” eller ”Boken kommer”. För att hitta rätt former för verksamheten måste utvecklingen ske i nära dialog och tätt samarbete med pensionärsföreningar och övrigt föreningsliv. Tillsammans kommer vi kunna skapa något riktigt bra! Aktiv senior handlar om att bidra till ett hälsosamt och meningsfullt liv som senior. Det är lätt att bli ensam när man lämnar arbetslivet bakom sig och just kontakten med andra människor är en av de viktigaste faktorerna för att hålla sig frisk långt upp i åren. Genom satsningen på att få levande mötesplatser för seniorer runt om i hela kommunen tror vi också att vi kan bidra till ett mer välmående Varberg.

Ann-Charlotte Stenkil (M)
Harald Lagerstedt (C)
Stefan Edlund (MP)
Tobias Carlsson (L)
Kerstin Hurtig (KD)

Debattartikeln publicerades av Hallands Nyheter den 5 september 2017.