Blåplan för att värna Värmdös vattenområden

Som skärgårdskommun behöver Värmdö arbeta aktivt med att skydda och utveckla kommunens värdefulla vattenmiljöer. Ett rent och levande hav är viktigt för Värmdöbornas välbefinnande och möjlighet till friluftsliv, för att den biologiska mångfalden ska frodas men också för att locka hit de hundratusen personer som årligen väljer att turista i Värmdö.
För att värna Värmdös vattenområden vill Miljöpartiet att Värmdö kommun tar fram en blåplan, eller en s.k. vattenplan, som komplement till vår Översiktsplan. En blåplan är en del av kommunernas ansvar enligt EU:s ramdirektiv för vatten och är ett övergripande dokument över en kommuns kustvatten, sjöar och vattendrag. Det utgör ett underlag för planering och förvaltning av frågor som rör vattenmiljöer och stränder och bör dessutom innehålla strategier, riktlinjer och åtgärder för hur vi ska bevara, och i vissa fall återskapa, ett levande hav.

Redan idag har Värmdö en VA-översikt, en VA-policy, en VA-plan samt en Dagvattenpolicy som behandlar vattenfrågor i kommunen. Då nya miljömål har antagits i Värmdö kommun behöver dessa dokument delvis uppdateras. Vi ser att dokumenten mycket väl kan komplettera, och eventuellt utgöra bilagor till, en s.k. blåplan.

I samband med att blåplanen tas fram vill vi att Värmdö kommun i ett tidigt skede tar hänsyn till medborgarnas åsikter och därför håller en medborgardialog som en del av förarbetet. Det är viktigt att de som bor och verkar i kommunen känner sig delaktiga redan från början då det ökar intresset och känslan av att vara en del av Värmdö kommun.

Miljöpartiet yrkar därför:

• att Kommunstyrelsen får i uppdrag att ta fram en blåplan eller vattenplan.
  • att Tekniska nämnden får i uppdrag att uppdatera kommunens VA-dokument och Dagvattenpolicy med de nya miljömål som antagits.
  • att kommunen genomför en medborgardialog som en del av förarbetet.

Hanna Thorell, Filip Joelsson, Malin Åberg Aas
Miljöpartiet de gröna i Värmdö