Värmdö går vidare med spillvärmelösning i Gustavsberg!

Värmdö kommun har genom stöd från delegationen för Hållbara städer deltagit i en förstudie kring möjliga spillvärmesystemslösningar för nya bostäder i Gustavsberg.

Förstudien som avrapporterades på torsdagens möte i Gustavsbergsutskottet visar att det finns möjligheter att gå vidare med spillvärmelösningar i Gustavsberg. Den mest spännande varianten handlar om att använda överskottsenergi från idrottsanläggningarna kring Ekvallen tillsammans med solenergi för att värma de nya bostäderna.

– Tanken med att delta i den här typen av projekt är ju att när det visar sig möjligt att gå vidare med utvecklingen av våra energisystem för att bli så fossilfria och energieffektiva som möjligt så ska vi göra det. Jag är väldigt glad att Gustavsbergsutskottet beslutade att vi ska gå vidare med spillvärmelösningen när vi planerar den nya bebyggelsen i Gustavsberg centrum, säger Malin Åberg Aas, MP, Kommunalråd i Värmdö kommun.

Förslaget från kommunens förvaltning var att utskottet bara skulle godkänna rapporten och lägga den till handlingarna.