Replik i VLT om MPs åsikt i flyktingfrågan

Till att börja med är det viktigt att göra klart att Miljöpartiet inte har ändrat uppfattning i migrationspolitiken. De beslut som nu föreslås av regeringen är regeringens gemensamma, inte Miljöpartiets egna.
Precis som vi skriver i artikeln i Dagens samhälle har regeringens beslut om en ny tillfällig lag gjort många av oss ledsna och besvikna. Samtidigt respekterar vi att våra rikspolitiker i ett svårt politiskt läge valde att ställa sig bakom regeringens tillfälliga restriktiva linje och vi ser att det också finns positiva sidor, som bland annat jämnare fördelning mellan kommunerna, resurser till kommuner och civilsamhälle, undantag för barn som redan är här och en gräns för avräkning av biståndet.Det vi vill nu är att vi, oavsett nyansskillnader i hur vi ser på det ställningstagandet, blickar framåt och tillsammans fokuserar på att Sverige snarast går tillbaka till en generös flyktingpolitik som främjar integration, värnar det djupt mänskliga i att vilja återförenas med sin familj och skapar trygghet.

Vi miljöpartister står fast vid vår tro på ett öppet Sverige som välkomnar människor hit. Därför är det vår skyldighet att bygga ett samhälle där systemen klarar av våra visioner.

Miljöpartiet kommer i kommunerna vara drivande för att vi klarar av ett generöst flykting-mottagande.

Vi har därför tillsammans med ett 30-tal andra gröna kommunalråd en rad åtgärdsförslag för att värna välfärdens verksamheter, åtgärda bostadsbristen, få nyanlända snabbare i arbete och bekämpa främlingsfientlighet och rasism.

Några av dessa är:

• Att Socialstyrelsens stöd till familjehem, vårdgivare och socialtjänsten uppdateras och anpassas till rådande situation.

• Att regeringen inför flexiblare regler inom skolområdet, till exempel gällande krav på skol- lokaler och legitimerade lärare.

• Att regeringen inför regelförenklingar som underlättar byggande av små bostäder.

• Att regeringen ser över och genomför insatser för att stärka entreprenörskap bland nyanlända.

• Att regeringen genomför en offensiv satsning för att bekämpa rasism och diskriminering.

Att vi som kommunala företrädare kan kritisera vår egen regerings beslut och komma med konstruktiva förslag ser vi som en viktig del i en vital demokrati.

MARLÉNE TAMLIN (MP), AVGÅENDE KOMMUNALRÅD

ANNA THUNELL (MP), TILLTRÄDANDE KOMMUNALRÅD