Lika rätt är allas rätt

I helgen 30/6-2/7 firar vi Västerås Pride. Miljöpartiet är på plats i Regnbågsparken, på scenen och i paraden. Alla människor ska ha rätten och friheten att uttrycka sin kärlek, sexualitet och identitet.

Oslo Pride ställs in efter den fruktansvärda dödsskjutningen. Kyiv Pride ställer om till en fredsparad – i Warszawa. I Polen införs sk HBTQ-fria zoner och i Saudiarabien är det dödsstraff för homosexuella handlingar. I Västerås manifesterar vi för kärleken och friheten att vara sig själva – både för oss här och nu, men också för alla de runt om i världen som inte kan.” säger Marléne Tamlin (MP), toppkandidat till riksdagen.

Miljöpartiet har scentid i regnbågsparken kl 13:30 på torsdagen. Marléne Tamlin får då sällskap av Janine Alm Ericson, (MP) riksdagsledamot och tidigare statssekreterare för internationellt utvecklingssamarbete. De berättar om sina tankar om politiskt arbete för HBTQI+frågor, hur situationen ser ut och vad som fortfarande behöver göras. De som vill får gärna lämna in frågor före evenemanget, hos Miljöpartiets tält i Regnbågsparken.

Terrordådet i Oslo och mängden hatbrott världen över visar att vi varje dag måste ta kampen för allas rätt att vara vem de vill och älska vem de vill. Det gör vi i Miljöpartiet tillsammans med många andra. Vi ger aldrig upp om respekten för mänskliga rättigheter.” säger Janine Alm Ericson.

Med i Pridetåget på lördagen går, förutom lokala Miljöpartister, Ulrika Westerlund (MP), riksdagskandidat i Stockholm med långvarigt och djupt engagemang för HBTQI-frågor, bland annat som  tidigare förbundsordförande för RFSL. Den som vill prata med Ulrika kan komma till Miljöpartiets tält i regnbågsparken efter prideparaden.

Jag ser fram emot att återse pridefirarna i Västerås! Pride är en viktig manifestation för mänskliga rättigheter, och jag hoppas vi blir många i årets parad som visar var vi står.” säger Ulrika Westerlund.

Vill du läsa mer om Miljöpartiets politik för lika rätt?

Här hittar du rikspolitiken.

Här hittar du regionpolitiken.

Sjukt nog är det fortfarande många rörelser i världen som vill inskränka eller avskaffa HBTQI+ personers mänskliga rättigheter. Även här i Sverige, där tex Sverigedemokraterna vill förbjuda prideflaggor på offentliga byggnader. Nu firar vi Pride, men det är viktigt att vi står upp för lika rätt varje dag på året, inte minst i vallokalen i september.” avslutar Marléne Tamlin.

Vill du vara en del av den gröna rörelsen? Bli medlem!

Mer om Västerås Pride kan du läsa här.