Bostads politik

Vellinge växer för mycket!

Vi vill att det tas fram en konsekvensbeskrivning och bedömning av boendemiljön för nuvarande invånare, innan beslut om genomförande av Bostadsförsörjningsprogrammet.

Befolkningsprognosen, som WSP Sverige AB tagit fram på uppdrag av Vellinge kommun, pekar på 1,3% befolkningsökning per år fram till 2031. Det motsvarar 5 355 personer, motsvarande 14%, från sista december 2021. Främst beroende på inflyttning. Det är över den målsättning om 1% som kommunen har idag. Miljöpartiet menar att en åtgärdsplan för att komma till rätta med den alltför kraftiga befolkningsökningen som prognostiseras, ska tas fram. Exploateringstakten i kommunen är alltför kraftig, på bekostnad av natur-och kulturvärden samt jordbruksmark. Men även infrastruktur och andra samhällsviktiga funktioner kan påverkas i en omfattning som det inte är planerat för.

Miljöpartiet har länge förordat en lägre befolkningstillväxt generellt, för vissa delar av kommunen ca 0,5%. Vi menar att det i områdena Skanör-Falsterbo, Ljunghusen och Höllviken inte ska planeras för ny byggnation som tar natur i anspråk. I dessa områden så sker en konvertering från fritidsboende till året runt bostäder och tomter styckas upp med fler bostäder som följd. Här bör denna konvertering vara det som tillåts, men i övrigt avvakta med nybyggnation som driver upp befolkningstillväxten ytterligare. I Rängs sand är vi eniga i att befolkningstillväxten måste hållas tillbaka. Mp förespråkar därför att när ny översiktsplan ska tas fram, så måste detta beaktas.

Värdefull jordbruksmark måste skyddas, helt i enlighet med vad Program för hållbar utveckling lyfter fram.

För att fortsatt motverka oönskad förtätning och omvandling menar vi att kommunen ska avstyra projektet Gläntan vid Falsterbokanalen och Ljunghusen 12:6, norr om väg 100. Vi menar att Östra Höllviken och planerna om nya bostadsområden måste omvärderas.

Nyheter på Bostads politik