Falsterbokanalen

Miljöpartiet är generellt positivt till att hamnområdet och Falsterbokanalen restaureras och förblir ett attraktivt område, där föreningar och enskilda samsas om ytor och där övrig lämplig verksamhet kan finnas. Vi tar dock avstånd till de omfattande exploateringsplaner och bebyggelse som finns för området.

Det är positivt med planerna att själva hamnområdet restaureras och görs till ett område attraktivt för många. Miljöpartier vill att fokus skall vara på att skapa en levande hamn.  Vi har varit tydliga från start att vi inte vill att det byggs en massa bostäder i hamnområdet.

Istället skall föreningarnas verksamheter, invånarnas och turisters tillgång till området prioriteras och tryggas inför framtiden. Vår vision är att när nu hamnområdet vid Falsterbokanalen skall göras i ordning, så skall den gemensamma satsningen vara att det blir en plats som är föregångare när det gäller miljö och hållbarhet. Våra utgångspunkter är medborgarna, miljön, möjligheter. Vi jobbar för att få någon form av Marint center för möten, utbildning, forskning och lärande, placerat vid Falsterbokanalen.  Tanken är att det skall skapa möjligheter till utbyte av kunskap och bli en informell mötesplats mellan allmänhet, skola, föreningar, arbetsliv och akademi. Det skapar intresse för vår kommun och möjlighet till värdefulla besök och hållbar turism.

Inom Vellinge kommun har vi 75 km vacker och värdefull kust, 80% av kommunens yta är dessutom vatten, främst Öresund och Östersjön. Att satsa på att bli föregångare inom både miljö, hållbarhet och vetenskap just när det gäller kust och vatten har vi i Mp som ett prioriterat område.

Miljöpartiet kommer inte att stödja planerna på exklusiv privat bostadsbebyggelse.  Vi stödjer däremot de tankegångar om marint center, vi är generellt positivt till att hamnområdet och Falsterbokanalen restaureras och förblir ett attraktivt område, där föreningar och enskilda samsas om ytor och där övrig lämplig verksamhet kan finnas.

Nyheter på Falsterbokanalen