Föreningslivet

Många i Vellinge engagerar sig ideellt. Deras engagemang stärker samhällsgemenskapen, folkhälsan och demokratin. Vi vill ge föreningslivet ökat inflytande och bra förutsättningar för sin verksamhet.
Föreningarna i Vellinge är värda att lyssna på, att involvera mer i de områden som kommunen ansvarar för och i utvecklingen generellt. Att ständigt jobba med att underlätta både den kontakten och kontakten mellan föreningarna. Här ingår även Ungsomsrådet, som tydligt visat sin önskan om mer involvering.

• Underlätta för möte mellan föreningar.

Skapa ett Föreningsforum. Med möjlighet till både mötesplats/samlingslokal och plattform på internet. Enkla vägar att nå kommunen.

• Enkel tillgång till lokaler.

Stimulera till fler föreningar, möten och upplevelser. Fler kommunala lokaler öppnas upp.

• Idrott för alla.

Genom tillgänglighet till breddidrotten och satsning på att få fler aktiva. Jobba för ett utbud av aktiviteter som attraherar lika många flickor som pojkar.

• Möjlighet till spontankultur.

Underlätta för fler att utöva och visa sin konst offentligt. Gatukonst och graffiti blir en del av kulturen. Jobba för att attrahera både flickor och pojkar.

• Spontanidrott som en del av idrottssatsningarna.

Underlätta för utövare av skejt, parkour, roller derby med mera.

• Stöd utsatta brottsoffer och kvinnor.

Visa att vi bryr oss om. Utöka de ekonomiska och generella stöd som ges och följ upp.

• Inför Medborgarförslag.

Ge möjlighet till ökat inflytande från medborgarna och en mer öppen, levande och aktiv dialog med medborgarna.

Nyheter på Föreningslivet