Tillsammans tar vi hand om våra gemensamma resurser

Ekonomisk hållbarhet innebär för oss att värna om såväl mänskliga som materiella resurser. I samarbete med föreningsliv, företagsliv, forskare och tillsammans med övriga partier skapas samarbetsformer för att möjliggöra långsiktighet i beslutsfattandet. Genom att stödja småföretagare, lokal handel och samhällsservice i kommunen skapar vi långvarig ekonomisk hållbarhet. Vi vill ha en utveckling som tillgodoser våra behov idag utan att äventyra kommande generationers möjligheter att göra detsamma. Det innebär att all verksamhet i kommunen måste bedömas utifrån hur den kommer att påverka människor och miljö både på kort och lång sikt.

Klimatneutral kommun 2030
Skapa orter som fungerar bra för människorna som bor i den, som är bra för medborgarnas, företagens och samhällets ekonomi – och – som är bra för klimatet.

Hållbar, grön ortsutveckling där barnet är i centrum och transportbehovet minskas
En barnvänlig ort är en bra ort för alla. Bevara grönytor och närheten till naturen.

Bevara småstadskaraktärens särprägel. Skapa promenad- och cykelvänliga stråk, med en mångfald av verksamheter och ett aktivt, lokalt och småskaligt näringsliv.

Inför sommargågator
Sommargågator tillgängliggör bykärnorna för näringsidkare och fotgängare under sommarmånaderna.

Integrera miljövärden i Vellinge kommuns beslutsprocesser
För att kunna jämföra med andra värden som beaktas i den kommunala processen vill vi ta fram en modell för beräkning av de ”ekonomiska” värden som biosystemtjänsterna, naturen och miljön ger i Vellinge kommun.

Skapa tydliga incitament för lärande och deltagande i hållbar utveckling
Engagera och stimulera kommuninvånarna, skolan, företagen och föreningslivet för att öka intresset och kunskapen om kommunens arbete med hållbar utveckling.

Delta i initiativet ”Fossilfritt Sverige”
Kommunens medverkan i detta initiativ gynnar både miljö och klimat och bidrar till att göra Sverige till ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Arbeta för ett jämställt näringsliv
Stötta unga och kvinnliga företagare.

Kollektivtrafik som stärker sammanhållningen ort – landsbygd.
Det ska vara lätt och flexibelt att ta sig runt kollektivt i hela kommunen.

Satsa på Återbruksby och “Cradle to Cradle” projekt
Projekten lyfter fram affärsmöjligheter där cirkulära kretslopp används och skapar hållbarhet och utvecklingsmöjligheter.

Fairtrade för etisk konsumtion
Vellinge ska ansöka om att bli en Fairtrade city för att öka intresset för etisk konsumtion och hållbar handel.

Förnybar energiproduktion
Biogas inom kommunen gör det enklare att välja biogasfordon och alternativ till uppvärmning samt ger möjlighet till egen produktion av biogas. Satsningar på solkraft gör det enklare att använda denna fossilfria energikälla. Vi ser även positivt på havsbaserad vindkraft som inte påverkar den lokala havsmiljön och fågelsträcken negativt.

Minskad klimatpåverkan i kommunens matserveringar
Ta fram en gemensam strategi för att göra maten som serveras i kommunen klimatsmart. Närproducerade och ekologiska livsmedel ska prioriteras.

Gemensamma odlingar
Med satsning på gemensamma odlingar i orterna skapas förutsättningar för mer levande orter och egen matproduktion.

Ökat fokus på naturturism
Utveckling av naturturism förlänger turistsäsongen samt ökar kunskapen och intresset för vår natur och vårt unika djur- och fågelliv.

Marint Science center i Vellinge
Falsterbokanalen bör vara en plats där föreningarnas verksamheter prioriteras och tryggas inför framtiden genom att inrätta ett marint Science Center.  Tanken är att det skall skapa unika möjligheter till lärande och bli en informell mötesplats mellan allmänhet, skola, föreningar, näringsliv och akademi.

Nyheter på Hållbar utveckling