Naturen

På ett övergripande plan vill vi verka som ett framtidsinriktat parti med fokus på mänskliga frågor, miljö och positiv utveckling i samklang med naturen.

Ett liv i samklang med naturen

Återinrätta Naturum och konsthall
Naturen och kulturen ska vara lättillgänglig och engagerande för alla, oavsett ålder och funktion.

Grönstrukturplan
Nyttan av en genomgripande grönstrukturplanering är stor för såväl friluftsliv och folkhälsa som för biologisk mångfald och bevarande av viktiga ekosystemtjänster.

Etablera en nationalstadspark i Vellinge kommun
Mot bakgrund av de samlade natur- och kulturvärdena av riksintresse som finns på Falsterbohalvön bör Vellinge kommun ansöka om att få etablera Sveriges andra nationalstadspark.

Öka andelen ekologiskt odlad mark
Ekologisk odling minskar tillförseln av gifter i marken och bidrar på så sätt till levande vattendrag, kuster och hav samtidigt som den möjliggör tillgång till närproducerade och ekologiska livsmedel.

Bevara och skydda åkermarken
Värdefull jordbruksmark bör fortsatt brukas och inte tas i anspråk av ny bebyggelse.

Öka den biologiska mångfalden
En större variation av växter och träd samt anläggande av ängsmark gynnar den biologiska mångfalden och återskapar den vid nybyggnation. Gröna tak, lokal dagvattenhantering och gröna väggar minskar risken för översvämningar, dämpar buller och tar upp luftföroreningar.

Grönstråk och beträdor
Grönstråk och beträdor kan anläggas vid åkermark samt på områden utefter åar och vägar för att tillgängliggöra friluftslivet och skapa hållbara förutsättningar för rekreation

Bevara bostadsnära natur
Tillgodose tillgången till natur när nya bostadsområden planeras.

Anpassa samhället till klimatförändringarna.
Kusten i Vellinge kommun anses vara särskilt sårbar för översvämningar och förhöjda vattennivåer. För att stoppa stranderosionen och vara förberedda vid klimatrelaterade incidenter behöver kommunens klimatarbete intensifieras. Åtgärdspaket och en tydlig klimatbudget möjliggör att vi uppnår uppsatta mål.

Tillsätt en separat miljöenhet med tydligt mandat
En miljöenhet ger förutsättningar för ett positivt starkt miljöarbete.

Anställ en hållbarhetsstrateg i kommunen
Uppdraget ska vara kommunövergripande och strategen ska ha som uppgift att implementera de globala målen och Agenda 2030.

Ta hand om haven och vattendragen
Vi jobbar för ett eller flera större marina naturreservat i Öresund. Vi vill också att delar av sundet på sikt blir en marin nationalpark och att hela sundet blir ett biosfärområde. Vi vill öka skyddet av hav, sjöar och vattendrag.

Vårda kulturarvet
Lyft Kulturmiljöprogrammet och komplettera med en handlingsplan.

Nyheter på Naturen