Rent vatten

Allt fler människor oroar sig över tillståndet i våra hav och längs våra kuster. Miljöföroreningar, övergödning, plastskräp, aggressivt fiske, mikroplaster och läkemedelsrester bidrar alla till att hota det marina livet i Östersjön och Öresund. Därför kräver Miljöpartiet de gröna i Region Skåne nu en rad åtgärder för att garantera rent vatten och levande hav även till kommande generationer.

Miljöpartiet i Region Skåne kräver nu krafttag mot plastnedskräpningen.

Därför vill Miljöpartiet i Region Skåne:

• Ta krafttag mot nedskräpningen av Skånes stränder genom ökat samarbete med föreningar och kustkommuner som genomför strandstädning.

• Minska plastanvändningen i hela Skåne. Produkter av plast, särskilt engångsartiklar, inom Region Skånes verksamheter ska ersättas med produkter i miljövänligare material där det är möjligt. Region Skåne ska ta på sig ledartröjan för att få andra aktörer att också minska sitt plastberoende.

• Införa köpstopp av rengörings- och kroppsvårdsprodukter som innehåller mikroplaster i Region Skånes verksamheter.

• Skydda det marina livet genom att skapa ett marint naturreservat i Öresund och ett marint Natura 2000-område i Hanöbukten.

• Minska utsläppen av läkemedel från regionens sjukhus och satsa på ny teknik på vattenreningsverken.

• Skapa fler möjligheter att samla in och återvinna spökgarn och uttjänta fiskeredskap.

• Öka kunskapen kring de utmaningar vi står inför genom att satsa på Marint centrum i Simrishamn och ta initiativ till ett marint centrum på Näset

Nyheter på Rent vatten