Skolan

Vi står för en politik som låter lärare vara lärare. Som ger våra barn möjligheter inför framtiden.

Vi står för en politik som låter lärare vara lärare och som ger våra barn möjligheter inför framtiden.

Bästa möjliga förutsättningar för varje elev
Miljöpartiet vill avsätta mer resurser till kärnverksamheten i skolan. Vi vet att det viktigaste för en framgångsrik skola är pedagogerna och ett professionellt pedagogiskt ledarskap. Vi jobbar för att göra det möjligt att ge lärarna den tid som behövs för varje elev. Nio av tio lärare uppger att de får ägna allt mer av sina arbetsdagar åt administration. Antalet pedagogiska medarbetare har stadigt minskat. Med färre medarbetare som ska ägna mer tid åt att fylla i papper, blir det mindre tid över för varje elev. Vi vill istället ha en politik som låter lärare vara lärare och låta eleverna få tillbaka sina lärare.

●      Låt barnen få sin tid

Genom att fastslå personaltäthet inom barnomsorgen som är baserad på ren barntid.

●      Låt lärarna vara lärare

Minska lärarnas administrativa börda – satsa på pedagogiken. Öka antalet vuxna som underlättar och stödjer under skoltid. med exempelvis lärarassistenter och socialpedagoger.

●      Gör det möjligt att behålla våra kompetenta pedagoger och rektorer i kommunen

●      Fler roller inom skolan
Se över behovet av lärarassistenter och socialpedagoger som kan avlasta lärarna.

En skola för alla
Miljöpartiet värnar om en skola för alla, där varje barn/elev ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Alla barn skall kunna vara med oavsett föräldrarnas ekonomi. För att kunna garantera att inga barn/familjer hamnar i situationen att inte kunna delta i olika evenemang inom skola och förskola vill vi att det upprättas en policy för att kunna garantera en helt kostnadsfri skola. Ska vi ha med detta? Vi har inget i valmanifestet…

●      Likvärdig skola

Varje barn/elev ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.

●      Resursskola/särskilda undervisningsgrupper är viktigt
Miljöpartiet värnar om resursskolan i egen regi som startades 2020 och vilken enligt utvärdering har gjort skolan tillgänglig för flera elever som tidigare antingen inte kom till skolan eller inte fungerade i den vanliga skolmiljön.

Psykisk hälsa
Vi välkomnar alla initiativ till att ge elever en bra skolhälsovård. Inte minst att öka tillgängligheten till skolhälsovården för eleverna under skoldagen. Det finns betydande skillnader kring skolhälsovården idag i Skåne och den psykiska ohälsan har ökat. Det finns även en styrka i att bättre hålla ihop vården av unga. Därför ser vi helst en utveckling mot att Region Skåne övertar Skolhälsovården istället för att det skall ligga hos de enskilda kommunerna. Vi vill öka resurserna för att få bättre tillgänglighet och för preventivt arbete inom skolhälsovården.

●      En stark elevhälsa
Stärk elevhälsans preventiva arbete. Psykisk ohälsa och en ökad droganvändning gör att förebyggande såväl som direkta åtgärder inom dessa områden behöver satsas på.

Barnens omgivningar
Vi vill att alla barn ska ha tillgång till natur under sina skoldagar. Naturen har en stark hälsofrämjande effekt och genom att vistas i naturen blir kunskapen om hur människa och natur kan samspela större. Skolträdgårdar kan fungera som pedagogisk upplevelse och trivselfaktor. Låt våra barn få uppleva glädjen med att bli kunniga i odling och medvetna om sitt ansvar för kommande generationers miljö. Genom att anlägga skolträdgårdar i Vellinge skapas förståelse för det ekologiska systemet.

●      Skolan som den del av naturkommunen Vellinge
Säkra varje barns rätt till naturnära skola genom att värna grönytor på förskolegårdar och skolgårdar och begränsa exploatering av områden kring förskolor och skolor.

●      Skolträdgårdar som pedagogisk upplevelse och trivselfaktor

Låt våra barn bli kunniga i odling och medvetna om sitt ansvar för kommande generationers levnadsmiljö. Genom att anlägga skolträdgårdar i Vellinge skapas förståelse för det ekologiska systemet.

Nyheter på Skolan