Valprogram

Valprogram – Ja till framtiden!

Ja till Framtiden!

Miljöpartiets politik grundar sig i solidaritet med djur, natur och det ekologiska systemet, men även solidaritet med kommande generationer och världens alla människor. Vi vill bygga ett långsiktigt hållbart samhälle, socialt, ekonomiskt och ekologiskt. Det är nu vi avgör vilken framtid vi vill ha.

Miljöpartiet de gröna i Vellinge fokuserar kommande mandatperiod på nedanstående tre områden:

Livskvalitet genom hela livet
Social hållbarhet innebär för oss att ha ett jämlikt och jämställt samhälle. Alla ska ha möjlighet till god livskvalitet, upplevelser och gemenskap. Förskola och skola ska få det stöd och de medel de behöver. Medborgarna ska genom en öppen, levande och aktiv dialog ges inflytande. Vi vill ha en värdig äldreomsorg som ger årsrika ett gott liv.

Tillsammans tar vi hand om våra gemensamma resurser
Ekonomisk hållbarhet innebär för oss att värna om såväl mänskliga som materiella resurser. I samarbete med föreningsliv, företagsliv, forskare och tillsammans med övriga partier skapas samarbetsformer för att möjliggöra långsiktighet i beslutsfattandet. Genom att stödja småföretagare, lokal handel och samhällsservice i kommunen skapar vi långvarig ekonomisk hållbarhet. Vi vill ha en utveckling som tillgodoser våra behov idag utan att äventyra kommande generationers möjligheter att göra detsamma. Det innebär att all verksamhet i kommunen måste bedömas utifrån hur den kommer att påverka människor och miljö både på kort och lång sikt.

Ett liv i samklang med naturen
Ekologisk hållbarhet innebär för oss att respektera naturen, samtidigt som vi säkrar ekosystemens produktionsförmåga genom att bevara jordbruksmark och naturområden. De värden som finns i vår natur kan inte köpas för pengar. Vi vill ta hand om våra fantastiska natur- och kulturvärden såsom våra milslånga stränder, levande hav, vackra naturreservat, välgörande rekreationsområden och vår rika flora och fauna.

Vi vill att Vellinge kommun ska prioritera klimat- och hållbarhetsfrågor.

Livskvalitet genom hela livet

Vellinge kommun som barnrättskommun
Låt barnkonventionen styra det kommunala arbetet.

Låt barnen få sin tid
Genom att fastslå personaltäthet inom barnomsorgen som är baserad på ren barntid.

Likvärdig skola
Varje barn/elev ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.

Låt lärarna vara lärare
Minska lärarnas administrativa börda – satsa på pedagogiken. Öka antalet vuxna som underlättar och stödjer under skoltid. med exempelvis lärarassistenter och socialpedagoger.

Resursskola/särskilda undervisningsgrupper är viktigt
Miljöpartiet värnar om resursskolan i egen regi som gjorts tillgänglig för flera elever som tidigare antingen inte kom till skolan eller hade det svårt i den vanliga skolmiljön.

En stark elevhälsa
Stärk elevhälsans preventiva arbete. Psykisk ohälsa och en ökad droganvändning gör att förebyggande såväl som direkta åtgärder inom dessa områden behöver satsas på.
Skolan som den del av naturkommunen Vellinge
Säkra varje barns rätt till naturnära skola genom att värna grönytor på förskolegårdar och skolgårdar och begränsa exploatering av områden kring förskolor och skolor.

Alla barns och ungdomars tillgång till fritidsaktiviteter och fritidsgårdar
Alla barn och ungdomar, oavsett ekonomi och funktion ska ha tillgång till en meningsfull fritid.

Skolträdgårdar som pedagogisk upplevelse och trivselfaktor
Låt våra barn bli kunniga i odling och medvetna om sitt ansvar för kommande generationers levnadsmiljö. Genom att anlägga skolträdgårdar i Vellinge skapas förståelse för det ekologiska systemet.

Gör Kulturskolan ”Artistens” kurser i Vellinge tillgängliga för fler barn och unga
Alla barn ska ges möjlighet att delta i Kulturskolan. Det ska inte vara familjens ekonomi som avgör.

Lekmiljöer
Tillgänglighetsanpassade lekmiljöer ska finnas för barn oavsett var de bor i kommunen.

Barn har rätt till en giftfri tillvaro – Utfasning av kemikalier
Gör en översyn av offentlig miljö där barnen vistas. Fasa ut konstgräsplaner till förmån för mer miljövänligare alternativ.

Feriejobbplats till alla 15-17 år
Ger förutsättningar till utveckling, erfarenhet och kontakter inför framtiden.

Vellinge som testkommun för kommunval från 16 års ålder
Låt de unga få chans att påverka och blir mer delaktiga.

Öka trafiksäkerheten
Ge utrymme för ”mjuka” transporter. Erbjud ”gåtåg” till och från skolan. Inför bilfria zoner runt förskolor och skolor.

Ett utökat kulturutbud
Underlätta för fler att utöva och uppleva kultur.

Ge Valnämnden en utökad roll som en Val- och demokratinämnd
Fokusera mer på demokratiarbetet. En val- och demokratinämnd ska fungera som stöd till alla verksamheter inom kommunen för att utveckla demokratiarbetet

Inför e-förslag
Få till en bra ”närdemokrati” med ett ökat medborgarinflytande och en mer öppen, levande och aktiv dialog. Lyft fram och värdera i högre utsträckning kommuninvånarnas erfarenheter och kunskaper.

Stöd utsatta brottsoffer och kvinnor
Utöka de ekonomiska och generella stöd som ges och följ upp.

Skapa förutsättningar för våra nya Vellingebor
Satsa på en integration baserad på medmänsklighet och individens personliga möjligheter och behov.

Möt åldersrikas behov
Värna om en värdig äldreomsorg och verka för god hälsa, aktivitet och gemenskap för alla livet igenom.

Bostäder för unga och äldres behov.
Säkra att det finns relevant utbud av bostäder som efterfrågas. Detta kan göras till exempel genom SällBo-konceptet.

Sinnesträdgårdar
Gör trädgårdsterapi till en naturlig del av boende inom äldreomsorgen.
Senior sport school
Inför Senior Sport School i kommunen för att främja hälsa och social gemenskap.

Fria bussresor för alla över 65
Alla pensionärer ska kunna ta sig runt i kommunen med kollektivtrafiken.

Tillsammans tar vi hand om våra gemensamma resurser

Klimatneutral kommun
Skapa orter som fungerar bra för människorna som bor i dem, som är bra för medborgarnas, företagens och samhällets ekonomi – och – som är bra för klimatet.

Hållbar, grön ortsutveckling där barnet är i centrum och transportbehovet minskas
En barnvänlig ort är en bra ort för alla. Bevara grönytor och närheten till naturen.

Bevara småstadskaraktärens särprägel. Skapa promenad- och cykelvänliga stråk, med en mångfald av verksamheter och ett aktivt, lokalt och småskaligt näringsliv.

Inför sommargågator
Sommargågator tillgängliggör bykärnorna för näringsidkare och fotgängare under sommarmånaderna.

Integrera miljövärden i Vellinge kommuns beslutsprocesser
För att kunna jämföra med andra värden som beaktas i den kommunala processen vill vi ta fram en modell för beräkning av de ”ekonomiska” värden som biosystemtjänsterna, naturen och miljön ger i Vellinge kommun.

Skapa tydliga incitament för lärande och deltagande i hållbar utveckling
Engagera och stimulera kommuninvånarna, skolan, företagen och föreningslivet för att öka intresset och kunskapen om kommunens arbete med hållbar utveckling.

Delta i initiativet ”Fossilfritt Sverige”
Kommunens medverkan i detta initiativ gynnar både miljö och klimat och bidrar till att göra Sverige till ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

Arbeta för ett jämställt näringsliv
Stötta unga och kvinnliga företagare.

Kollektivtrafik som stärker sammanhållningen ort – landsbygd.
Det ska vara lätt och flexibelt att ta sig runt kollektivt i hela kommunen.

Satsa på Återbruksby och “Cradle to Cradle” projekt
Projekten lyfter fram affärsmöjligheter där cirkulära kretslopp används och skapar hållbarhet och utvecklingsmöjligheter.

Fairtrade för etisk konsumtion
Vellinge ska ansöka om att bli en Fairtrade city för att öka intresset för etisk konsumtion och hållbar handel.

Förnybar energiproduktion
Biogas inom kommunen gör det enklare att välja biogasfordon och alternativ till uppvärmning samt ger möjlighet till egen produktion av biogas. Satsningar på solkraft gör det enklare att använda denna fossilfria energikälla. Vi ser även positivt på havsbaserad vindkraft som inte påverkar den lokala havsmiljön och fågelsträcken negativt.

Minskad klimatpåverkan i kommunens matserveringar
Ta fram en gemensam strategi för att göra maten som serveras i kommunen klimatsmart. Närproducerade och ekologiska livsmedel ska prioriteras.

Gemensamma odlingar
Med satsning på gemensamma odlingar i orterna skapas förutsättningar för mer levande orter och egen matproduktion.

Ökat fokus på naturturism
Utveckling av naturturism förlänger turistsäsongen samt ökar kunskapen och intresset för vår natur och vårt unika djur- och fågelliv.

Marint Science center i Vellinge
Falsterbokanalen bör vara en plats där föreningarnas verksamheter prioriteras och tryggas inför framtiden genom att inrätta ett marint Science Center.  Tanken är att det skall skapa unika möjligheter till lärande och bli en informell mötesplats mellan allmänhet, skola, föreningar, näringsliv och akademi.

Nyheter på Valprogram