Samhällsbyggnad

Tänka nytt kring boendemöjligheter för permanentboende och personal

Nybyggnationer med gemensamma ytor. Vi vill bland annat undersöka möjligheter för hyrköp-lägenheter. Under tiden det är stopp för nya detaljplaner behöver vi tänka kring andra lösningar för permanentboende och personal – exempelvis flyttbara mindre boenden med enklare standard som går att vidareutveckla samt få Årehus att köpa in befintliga bostadshus och renovera istället för att bygga nytt.

Skapa boendemiljöer som attraherar – inte bara beroende på närheten till fjället

Vi vill skapa kolonilotter, bevara naturliga tätortsnära grönområden och se till att underlätta lek, aktivitet och spontanidrott. Det gör vi genom att se till att bevara och anlägga exempelvis fotbollsplaner, låta allmänheten få tillgång till skolgårdar, tänka in skateytor vid exploatering och ta fram en plan för grön infrastruktur. Vi vill se långsiktiga och klimatsmarta satsningar som gör vår kommun ännu mer attraktiv att bo i.

Arbeta aktivt med värdering av ekosystemtjänster vid samhällsplanering samt mark- och vattenanvändning

Naturens tjänster som rening av vatten, reglering av klimat, jordbindning, förhinder av erosion och inte minst kulturella tjänster är viktiga för invånarnas välbefinnande och välfärd. Vi är beroende av ekosystemtjänster.  Likaså är vi beroende av en hållbar fjällmiljö för att bibehålla vår attraktivitet som besöksnäringskommun. Vi vill arbeta mer aktivt med hållbar samhällsplanering där naturen kommer i första hand och där vi anpassar oss efter den istället för tvärtom.

Ta fram en gång- och cykelstrategi som ett steg för att öka framkomligheten inom och mellan orter

Gång och cykel minskar klimatpåverkan samtidigt som det förbättrar folkhälsan. Vi ska ha cykelparkeringar som är väderskyddade där det går att säkert förvara sin cykel. Vi vill satsa på säkra och attraktiva gång- och cykelvägar.

Ha bilpooler vid Årehus hyresrätter

Det är ont om parkeringar i framför allt Åredalen. Det är heller inte hållbart att alla ska äga en egen bil och det är inte alltid ekonomiskt möjligt. Därför vill vi att det ska finnas bilpooler med elbilar vid alla hyresrätter som Årehus tillhandahåller.

Nyheter på Byggnation och samhällsplanering