Moderat tågpolitik har spårat ut totalt

Vissa tycker att partierna är för lika varandra. Att det är svårt att se skillnad. Men när det kommer till transportpolitiken är skillnaden mellan Miljöpartiet och Moderaterna tydlig: MP blickar framåt och kämpar för snabba och smidiga tågresor i hela landet. M blickar mot förra århundradet och kämpar för fler smutsiga motorvägar i storstäderna.
Moderaterna säger blankt nej till nya moderna höghastighetståg och vill införa en trängselskatt på tåg. Samtidigt vill de gynna bilpendling genom att höja hastigheten på motorvägarna till 130 km/h. De slåss också för att bygga den dyra motorvägen Österleden i Stockholm, och sexfilig motorväg mellan Trelleborg och Helsingborg. Det är tydligt att Moderaterna är ett parti för motorvägar – inte tågresenärer. När temperaturrekorden slås på löpande band, isarna smälter och extremväder drar fram är mer bilpendling och större klimatutsläpp det sista mänskligheten behöver. Moderaternas tågpolitik har spårat ur.

Visst behövs bilen i många delar av landet. Därför krävs omställning till förnybara drivmedel och el, vilket regeringen satsar stort på i höstbudgeten. Men i och runt städerna är den viktigaste lösningen för klimatet att fler reser med cykel, tåg och annan kollektivtrafik.

Miljöpartiet vill knyta samman södra Sverige med nya höghastighetståg. Genom det kortas restiderna ordentligt så att människor kan välja bort det klimatskadliga flyget. Samtidigt innebär satsningen att kapaciteten på stambanorna fördubblas. Det ger mer plats för godståg och regiontågen kan gå snabbare, oftare och med färre störningar. Med höghastighetståg kan människor resa snabbt, punktligt och klimatsmart. Företag får bättre möjligheter att anställa och växa. Alla som betraktar järnvägens problem seriöst inser att det är nya spår som behövs.

•

Centerpartiet har glädjande nog släppt sitt gamla motstånd och talar nu varmt om höghastighetståg. Det är mycket välkommet! Ju fler som står på tågresenärernas sida desto bättre. Frågan är bara hur Centern har tänkt få igenom det? De vill ju sitta i regering med Moderaterna som säger blankt nej.

Det börjar närma sig val. Vi medborgare står inför två tydliga alternativ: På ena sidan Moderaterna som fortsätter hålla fast vid sin gamla motorvägslinje. På andra sidan Miljöpartiet som lyssnar på forskningen om miljö och trafik och storsatsar på höghastighetståg, tåg i tid, bra cykelbanor, förnybara drivmedel och elektrifiering. Vad är ditt val för framtiden: Fler förorenande motorvägar i storstäderna eller fungerande och snabba tåg i hela landet?

KARIN SVENSSON SMITH (MP) RIKSDAGSLEDAMOT OCH TRAFIKPOLITISK TALESPERSON

EVA-LENA ULVSFÄLT (MP) KOMMUNPOLITIKER I SÖLVESBORG OCH LEDAMOT I TRAFIKNÄMNDEN REGION BLEKINGE