Klimatet

Stöd för hela kommunen att ställa om

Klimatet är vår tids ödesfråga. Vi behöver göra allt vi kan för att hejda klimatförändringarna. Botkyrka ska vara drivande i omställningen och underlätta för hela kommunen att ställa om.

Miljöpartiet vill

• Öka medvetenhet om klimatkrisen och hur vi kan samarbeta för en rättvis omställning, samt ge stöd och rådgivning för att ställa om.
  • Införa ett klimatråd där kommunen tillsammans med olika samhällsaktörer kan arbeta för ett strategiskt klimatarbete i hela kommunen.
  • Stärka skolornas arbete med lärande för hållbar utveckling.
  • Att Agenda 2030 ska vara styrande för alla kommunens verksamheter.
  • Att klimat- och miljökonsekvensanalyser ska redovisas i alla relevanta beslut i kommunen.
  • Höja statusen på kommunens koldioxidbudget och ge den en självklar plats i kommunens processer.

Klimatet är vår tids ödesfråga. Vi behöver göra allt vi kan och lite till för att hejda klimatförändringarna och temperaturhöjning. Botkyrka ska ha som ambition att vara drivande i klimatomställningen.

För att hela Botkyrka ska kunna ställa om krävs ett starkt kommunalt ledarskap. Kommunen ska utmana, och underlätta för, medborgare och företag att också leva mer klimatsmart. Det måste vara lätt för människor att göra rätt, och de hållbara valen måste blir självklara.

Även kommunen som organisation har en viktig roll i omställningen då man är en stor arbetsgivare, bedriver många verksamheter och har en omsättning på flera miljarder. Den kommunala organisationen ska gå före i omställningen, vara en förebild och intensifiera klimatarbetet för att uppnå målet om att vara en klimatneutral organisation till 2025.

Nyheter på Klimat och miljö