Ny rapport: Många hbtqi-elever utsatta i Göteborgs skolor

Nästan hälften av hbtqi-elever i Göteborgs skolor har blivit eller känner någon som har blivit dåligt behandlade eller utsatta i skolan på grund av könsuttryck. Det visar den första rapport som har gjorts av Göteborgs Stad om unga hbtqi-personers villkor i skolan ”Det är ingen temadag att vara hbtq – det är man året om” som Miljöpartiet tagit initiativ till. Detta är helt oacceptabelt menar Miljöpartiet som nu agerar och vill ha snabba åtgärder.

Rapporten visar bland annat att elever med hbtqi-identitet i betydligt lägre utsträckning än andra elever känner sig trygga i skolan, ungefär en av fyra elever med hbtqi-identitet känner sig inte trygga i skolan. Drygt en fjärdedel uppger dessutom att de inte kan vara öppna med sin hbtqi-identitet i skolan.

– Rapporten pekar på tydliga brister som måste åtgärdas omedelbart. Hbtqi-elever blir dåligt behandlade och känner sig otrygga i skolan. Det är oacceptabelt, att känna sig trygg i skolan är en helt grundläggande förutsättning för en god utbildning. Det är bra att det här nu blir synligt så att vi kan agera, säger Bosse Parbring, 2:e vice ordförande i grundskolenämnden för Miljöpartiet de gröna i Göteborg.

I en webbenkät riktad till elever på högstadiet och gymnasiet i Göteborg som är eller funderar på om de är hbtqi-personer ställdes frågan om eleven själv eller någon som eleven känner har blivit dåligt behandlad på grund av en eller flera av diskrimineringsgrunderna. På denna fråga svarade 49 procent att de eller någon de känner har blivit dåligt behandlade eller utsatta i skolan på grund av könsuttryck, 47 procent har sådan erfarenhet på grund av sexuell läggning och 43 procent har det utifrån könsidentitet. Detta tyder på en hög grad av utsatthet.

– Det är 297 elever som har valt att dela med sig av sina erfarenheter om hur det är att gå i skolan som hbtqi-person. Nu är det vårt ansvar att förvalta deras berättelser och se till att villkoren snabbt förbättras, säger Linda von Corswant, ledamot i utbildningsnämnden för Miljöpartiet de gröna i Göteborg.

Rapporten visar också att staden inte har lyckats fånga upp den höga graden av utsatthet i till exempel de elevenkäter som utförs. Den höga graden av utsatthet återfinns inte heller i grundskoleförvaltningen respektive utbildningsförvaltningens statistik över anmälningar om diskriminering och kränkande behandling mot elever kopplat till de relevanta diskrimineringsgrunderna. Detta visar att staden måste börja arbeta på ett sätt som innebär att analyser utifrån diskrimineringsgrunderna kan göras på ett tillförlitligt sätt.

Den omfattande rapporten visar också på bristande hbtqi-kompetens och beskriver hur hbtqi-elever ibland förväntas vara ett ”levande google” och ta rollen som utbildare. Kunskap om hbtqi i skolan är ett av de vanligaste svaren på frågan om vad som är viktigt för att elever ska kunna vara öppna med sin hbtqi-identitet i skolan.

– Åtgärderna som föreslås i rapporten måste snabbt bli verklighet. Hbtqi-kompetens måste finnas i hela staden och det måste vara tydligt att det är bra att vara olika. Särskilt viktigt är att alla barn och unga ska känna sig trygga i skolan. Det säger Bosse Parbring (MP).

Miljöpartiet vill nu att de åtgärder som föreslås i rapporten ska bli verklighet och har lagt förslag gällande detta i Grundskolenämnden och Utbildningsnämnden.

Du kan läsa förslagen här och här.

Länk till rapporten (Observera att undersökningen finns i Bilaga 2):