Mat

Vad vi äter påverkar både oss själva och planeten. Vi vill öka andelen ekologisk. närodlad mat och säkra hållbarhet genom hela livsmedelskedjan.

Miljöpartiet vill

• Göteborgs jordbruksmark inte ska exploateras utan användas till odling. Andelen jordbruksmark i Göteborg som brukas för matproduktion ska öka.
  • Minst 80 procent av all mat som köps in av staden ska vara ekologisk.
  • Alla verksamheter ska jobba enligt  “Göteborgsmodellen för minskat matsvinn”.
  • Ställa höga miljö- och djurskyddskrav vid alla inköp av mat.
  • Förbättra måltidsmiljön i alla stadens verksamheter.

Vi bryr oss både om djuren och planeten. Våra matvanor påverkar klimatet. Vi behöver äta mer vegetarisk och säsongsbetonad mat. Om vi köper kött så ska staden ställa höga djurskyddskrav. Rödlistad fisk och skaldjur ska inte serveras. Ingen onödig antibiotika ska finnas i vår mat. Vi vill ha ekologiska och närproducerade livsmedel. Utbudet av lokalt producerad mat och en lokal fungerande matmarknad ska stimuleras. Göteborg stad ska underlätta för lokala leverantörer att lämna anbud vid upphandling.

Att välja ekologiska livsmedel gynnar jordbruk och djuruppfödning med låg antibiotikaanvändning. Göteborgs stad har stora möjligheter att bidra till att öka mängden hållbara och närproducerade livsmedel. Både i sin roll som markägare och som inköpare kan staden skapa incitament för en hållbar livsmedelsproduktion. Jordbruksmark som Göteborgs Stad äger ska inte bebyggas utan användas för ekologisk produktion av mat och naturbete. Det ska finnas möjligheter att odla i större och mindre skala både i jord och i vatten. Naturbruk och odling kan användas som ett verktyg både för att knyta samman innerstad och landsbygd.

Göteborg ska bidra till en hållbar livsmedelskedja med ett tydligt kretsloppsperspektiv. Medvetenheten och kunskapsnivån kring matens innehåll och hur vår mat produceras ska höjas. Måltiden ska vara en av dagens höjdpunkter alla som äter inom förskola och skola likväl som inom äldreomsorg. Vi vill att maten lagas nära den som ska äta och att det finns gott om tid att inta sin måltid.

Läs mer: Vår nationella politik för bra mat

Läs mer: Biologisk mångfald

Nyheter på Maten