Kollektivtrafik

En bra och billig kollektivtrafik är avgörande för att göteborgarna ska kunna ta sig dit de vill i staden och att alla har råd att resa. Kollektivtrafiken är också avgörande för att vi ska lyckas ställa om Göteborg att bli en klimatneutralt stad senast 2030.

Miljöpartiet vill:

• Bygga ut kollektivtrafiken.
  • Sänka biljettpriserna i kollektivtrafiken i Göteborg med sikte på halvering av priset på månadskortet i Göteborg.
  • Investera i laddinfrastruktur för skärgårdstrafiken, för att möjliggöra hållbara passagerar- och godstransporter där.
  • Fler säkra cykelparkeringar vid knutpunkter för kollektivtrafik – gärna i kombination med cykelservice.
  • Utveckla trafik på älven och i kanalerna.

Det har blivit allt dyrare att åka kollektivt i Göteborg. Vi vill bryta prisuppgången och halvera priset på månadskort i Göteborg för de som bor här. Redan 2007 fick Miljöpartiet igenom en prissänkning av månadskortet. När de borgerliga partierna tillträdde efter valet 2018 så valde de att chockhöja månadskorten med 135 kronor per månad.

Alla ska ha råd och möjlighet att resa i stan, det är en fråga om både rättvisa och jämställdhet. Ökade priser drabbar många unga, studerande och personer med knapp ekonomi. Det är också fler kvinnor än män som reser kollektivt. Därför vill vi återigen sänka priset på kollektivtrafiken, vi siktar på en halvering av priset för månadskortet i Göteborg.

Under pandemin förlorade kollektivtrafiken många resenärer och andelen som valde bil för sin resa ökade i Göteborg. Stadens klimatmål innebär att antalet bilresor ska minska med en fjärdedel till senast 2030. För att klara det behöver betydligt fler välja Västtrafiks bussar, spårvagnar och båtar.

Det är viktigt att kollektivtrafiken är attraktiv, bekväm och att det går snabbt. Samtidigt blir vi i ett högt tempo allt fler göteborgare. Vi behöver därför utveckla och bygga ut kollektivtrafiken. Beslut finns nu om en tunnel under älven, Lindholmsförbindelsen, som knyter ihop spårvagnen på Norra älvstranden med Majorna och skapar en spårvagnsring med ett snabbt och kapacitetsstarkt spårvagnsnät.

Nya satsningar som behövs är en språvagnslänk i Nya Allén, fler citybusslinjer och fler moderna spårvagnar.

Läs mer: Vår nationella politik för kollektivtrafik

Läs mer: Trafik

Läs mer: Västsvenska paketet