Trafik

Göteborg ska vara en stad som är trivsam att leva i och samtidigt effektiv att resa i. Vi vill planera och förändra staden med fokus på hållbart resande med cykel, gång och kollektivtrafik. Det du behöver i vardagen ska vara nära och du ska kunna gå och cykla till det mesta. Det ska finnas många olika miljövänliga sätt att resa på som minskar bilberoendet.

Miljöpartiet vill

• Bygga ut kollektivtrafiken och halvera biljettpriserna i Göteborg.
  • Omvandla Göteborg till en 15-minutersstad där det du behöver i din vardag finns nära dig.
  • Förbättra och bygga fler cykelvägar i hela Göteborg.
  • Bygga upp en god laddinfrastruktur, med fler laddstolpar för elbilar.
  • Främja mobilitetspooler så det är enklare att låna exempelvis elbil, lådcyklar eller elcyklar.
  • Endast tillåta el- och gasbilar i centrum och utvalda delar av Göteborg.

Trafiken påverkar ditt liv

Trafiken i Göteborg har en stor påverkan på alla, med luftföroreningar, buller, trängsel, olyckor och klimatpåverkan. Vi vill minska luftföroreningarna och bullret och vara klimatneutrala senast 2030. Då behöver fler resa hållbart, med kollektivtrafik, cykla, gå eller andra nya innovativa fossilfria resesätt. Dessutom krävs att vägtrafiken minskar, vi måste helt enkelt välja bort bilen betydligt mer än idag.

För barnens bästa

Barnen är en utsatt grupp i trafiken. Den omställning Miljöpartiet jobbar för gör livet tryggare och roligare för barnen. Med minskad biltrafiken får barnen en säkrare väg till skolan och fritiden. En minskning av luftföroreningarna är viktigt då barn är särskilt känsliga. Dessutom minskar bullret som bland annat finns kring många förskolor.

Minska behovet av resor

En viktig aspekt för omställning till hållbart resande är att minska behovet av längre resor. Vi behöver bygga och ställa om staden till en så kallad 15-minutersstad, där människor kan leva en stor del av sitt liv i ett mer lokalt område, som till exempel kring Frölunda Torg. Det mesta av service och rekreation finns inom 15 minuters gång- eller cykelavstånd, till exempel förskola, skola, grönområde, kultur, idrott, butiker, restauranger och kurs- och föreningsverksamhet. När mycket mer av det vi behöver ofta finns på nära håll slipper vi många resor och det har flera positiva effekter. Livskvaliteten ökar med mer tid för för till exempel fritid, barn och barnbarn när vi inte behöver lägga lika mycket tid på resor.

Ökad jämlikhet och valfrihet

Det ska vara billigare, snabbare och lättare att åka kollektivt än att ta bilen. Genom att sänka priset har alla råd att välja buss eller spårvagn. Miljöpartiet vill sänka priset på månadskort till hälften. Vi vill också öka underhåll och bygga ut cykelbanenätet och anlägga fler cykelparkeringar och pendelparkeringar vid knutpunkter för kollektivtrafiken.

Vi behöver också bygga mobilitetshubbar, till exempel i dagens p-hus, där det enkelt går att växla mellan fordonsslag. Via delningstjänster kan du låna till exempel cyklar, lastcyklar, elbilar, och el-scootrar. Där kan det också finnas säkra cykelparkering med laddplatser och fordonsservice. Mobilitetsbubbar minskar den lokala trafiken inne i bostadsområden och ökar trivseln och trafiksäkerheten.

Allt detta ökar valfriheten för människors resande samtidigt som de ekonomiska förutsättningarna blir mer jämlika, att behöva köpa en bil är en mycket stor kostnad för ett hushåll. Om behovet av p-platser minskar vid nybyggnation så kan också boendekostnaderna minska.

Läs mer: Stadsutveckling

Läs mer: Bilen