Bred lösning för hela Gotlands vattenförsörjning

Den rödgröna majoriteten arbetar för breda lösningar på framtidens vattenförsörjning på ön skriver Daniel Heilborn (MP), ledamot i Tekniska nämnden tillsammans med nämndens ordförande och vice ordförande.
Gotlands vattenförsörjning behöver förstärkas och göras mer oberoende av klimatförändringar och förändringar i nederbörd. Det gäller både regionens gemensamma vattenproduktion och den enskilda vattentäkten. Hela ön omfattas och berörs av kommande arbete och åtgärder.

Vi i majoriteten (S, MP, V) ser en bred lösning på framtidens vattenförsörjning på ön.

1. En förstudie inleds nu för ett avsaltningsverk i Visby som ett komplement till nuvarande försörjning via grund- och ytvatten. Genom att blanda renat och avsaltat havsvatten med grundvatten av hög kvalitet så kan Visby få ett bra mineralrikt dricksvatten. Samtidigt avlastar vi våra grundvattentäkter, de behöver vila och återhämta sig annars riskerar vi att de får oåterkalleliga skador.

Genom blandning kan vattnets hårdhet justeras vilket leder till mindre slitage på ledningsnätet. Med ett mjukare vatten minskar utfällningen av koppar från ledningsnätet. På sikt kan det medföra ytterligare en stor miljövinst för Gotland. Avloppsslammet från våra reningsverk som idag transporteras till fastlandet kan stanna på ön och återföras marken. En stor besparing och ett steg mot ett mer kretsloppsanpassat system där näringen stannar på ön.

2.Vi fortsätter ett långsiktigt arbete med att spara vatten samt ett förbättrat ledningsunderhåll.

Regionen är en stor producent av dricksvatten. Med bättre hushållning och ett minskat uttag av grundvatten, en gemensam tillgång, så minskar även belastningen på enskilda brunnar då grundvattenmagasinen på ön i stort är sammanhängande. Vi behöver vända trenden med sjunkande grundvattennivåer för att alla skall ha tillgång till vatten. Vi arbetar även kontinuerligt med att stärka skyddet av våra befintliga yt- och grundvattentäkter.

3.Vi vidareutvecklar ett pågående konstruktivt arbete med Sveriges Geologiska undersökning, SGU, där möjligheterna utreds hur grundvattenbildningen kan stärkas genom anläggande eller återskapande av våtmarker kring regionens vattentäkter.

4.En dialog fortgår med kalk- och cementindustrin om hur det sötvatten som industrin idag pumpar ur stenbrotten genom länshållning kan tas tillvara.

5.Vi ser över VA-taxan, inklusive dagvatten, i syfte att uppmuntra till hushållning av vatten.

Vi vill också passa på att tacka alla Gotlänningar och besökare för god hushållning med vattnet under den mest ansträngda perioden i somras.

Tommy Gardell, Ordförande Tekniska nämnden (S)

Per Edman, Vice ordförande Tekniska nämnden (V)

Daniel Heilborn, ledamot Tekniska nämnden (MP)

Publicerad i Gotlands Tindningar 26 augusti 2016