De ensamkommande unga ska få bo kvar på Gotland

Den senaste tiden har fler kommuner där Miljöpartiet ingår i majoriteten, nu också Gotland, beslutat om en lösning för hur de ungdomar som fyllt 18 år ska kunna få bo kvar i kommunen tills asylprocessen är färdig. Att inte låta dessa personer bo kvar på Gotland skulle vara att kasta bort redan investerade resurser och ett uppbrott skulle få negativa konsekvenser för ungdomen, men även för samhället på längre sikt.

Många unga ser fram emot sin 18-års dag och att bli myndiga. Men för många asylsökande är 18-årsdagen ångestladdad då den kan innebära att de tvingas flytta från den kommun de bor i och lämna skola och vänner. Dessutom är möjligheten att beviljas uppehållstillstånd sämre om man hunnit fylla 18 år under asyltiden. Istället för att förknippas med frihetskänslor ses 18-årsdagen som dagen då dörren till framtiden smälls igen.

En stor del av de unga som kom som ensamkommande från Afghanistan 2015 blir 18 år i höst efter mer än två år i Sverige. De har rotat sig, lärt sig svenska på rekordtid, påbörjat studier och skaffat kompisar och nätverk av vuxna.

För att förhindra att unga som fyller 18 år rycks upp i onödan har Miljöpartiet sett till att regeringen i höstens budget presenterat ett stöd till kommunerna på 390 miljoner kronor i år och 195 miljoner nästa år för att låta de unga bo kvar.

De ensamkommande ungdomarna är en redan utsatt grupp. Många bär på trauman från svåra upplevelser under tiden på flykt och separation från familjemedlemmar, men den psykiska ohälsan påverkas också av den oro och osäkerhet som präglar den långa väntan på asylbeslut.

Vi har redan sett exempel på ungdomar som rivits upp från sina liv och förflyttats till platser där de inte känner någon. En del har på eget bevåg lämnat Migrationsverkets boende för att återvända till hemkommunen där kompisar och skola finns, och på så sätt blivit hemlösa.

Den senaste tiden har fler kommuner där Miljöpartiet ingår i majoriteten, bland annat Stockholm, Västerås, Norrtälje, Linköping och nu också Gotland, beslutat om en lösning för hur de ungdomar som fyllt 18 år ska kunna få bo kvar i kommunen tills asylprocessen är färdig.

På Gotland har föreningslivet gjort stora insatser för att välkomna de asylsökande ungdomarna i samhället. Av de medel Region Gotland fått från regeringen, ska 1,2 miljoner ges till föreningslivet för att förstärka dessa insatser. Fler unga som fyller 18 år kommer därmed kunna fortsätta sina liv på Gotland. Vi ser det som en självklar medmänsklig och solidarisk handling. Att inte låta dessa personer bo kvar på Gotland skulle vara att kasta bort redan investerade resurser och ett uppbrott skulle få negativa konsekvenser för ungdomen, men även för samhället på längre sikt.

Vi i Miljöpartiet arbetar dessutom för att de som kom som ensamkommande, men som har drabbats av orimligt långa handläggningstider och hunnit fylla 18 år under asylprocessen, ska få stanna i Sverige.

Isabel Enström gruppledare Gotland (MP) och Maria Ferm gruppledare i riksdagen och migrationspolitisk talesperson (MP)

Publicerad i Gotlands Allehanda och Gotlands Tidningar 24 oktober