Replik: Förenklade lösningar eller en hållbar grön politik?

Isabel Enström svarar idag i Gotlands Allehanda på att Stefan Nypelius (C) kallar Miljöpartiets förslag för förenklade lösningar.
Förenklade lösningar kallar Stefan Nypelius (C) Miljöpartiets förslag i GT 18/8. Förenklade lösningar är snarare när politiken inte tar sin del av ansvaret utan lämnar åt marknaden själva att se till att vi får ett långsiktigt hållbart lantbruk, livsmedelsproduktion och konsumtion samt når riksdagens fastställda miljökvalitetsmål.

MP är för närproducerad, giftfri, klimatvänlig, gmo-fri och ekologisk mat, precis som allt fler privata och offentliga konsumenter. Idag ökar efterfrågan på ekologisk mat, hos visa matvarukedjor med över 50% första halvåret 2014, medan ökningen av ekoproduktionen har avstannat. Samtidigt finns inte satsningar på ekoproduktion i nya landsbygdsprogrammet. Politiken går inte i takt med konsumenternas önskemål.

MP har en långsiktig vision om 100% ekoproduktion i Sverige. Det handlar inte om att tvinga fram detta utan om att satsa resurser på att underlätta för lantbrukare att stegvis närma sig den ekologiska produktionen där den fungerar som bäst. Om fler ställer om kan efterfrågan mötas, annars är risken att konsumenter som vill köpa eko väljer utländska varor.

MP vill se en svensk livsmedelsstrategi och öka den svenska produktionen. För oss är det självklart att miljö- och djurskyddskraven vid upphandling av mat minst ska vara på den höga nivå som ställs på svenska bönder. Vi vill ha en fullständig ursprungsmärkning på det vi köper, också för processade varor som korv eller lasagne, och att ursprungsmärkningen ska utvidgas till att gälla även restauranger och offentliga storkök. Då kan vi som konsumenter ges möjligheten att välja.

Svenskt jordbruk ligger i framkant och lever upp till relativt högt ställda miljö- och djurkrav. Denna kompetens skapar goda förutsättningar för fortsatt utveckling, men politiken måste också ge förutsättningar. MP vill stärka landsbygdsprogrammet. Miljöstöden, investeringsstöden och andra ersättningar behöver justeras. Forskningen behöver förstärkas liksom möjligheterna till utbildning, fortbildning och rådgivning. Även det ekologiska lantbruket behöver utvecklas. Satsningen på "Greppa näringen" behöver fortsätta.

MP vill ha ett rikstäckande stöd till gårdar som producerar biogas och till utbyggnaden av biogasmackar. Vi vill även införa nettodebitering så att de som producerar sin egen el får kvitta den utan att betala skatt och moms. Vi lägger också 100 mkr/år, utöver dagens cirka 50 mkr i solinvesteringsstöd.

Lantbruket behöver bättre förutsättningar, god lönsamhet och fler lönsamma ben att stå på.

Isabel Enström (MP)

Publicerad i Gotlands Allehanda 29 augusti