Rödgrön Budget 2018: Vi prioriterar välfärden

För att nå det övergripande målet om att utveckla hela Gotland måste vi fortsätta att värna de värden som bygger vår attraktivitet. Fortsatt utveckling ställer krav på ett Gotland som är attraktivt att bo, leva och verka på. Region Gotland står inför flera utmaningar utifrån den demografiska utveckling som nu sker. Det ställer krav på oss att se till helheter och samband och ta hänsyn till hur besparingar och satsningar påverkar varandra.
I dag har den rödgröna majoriteten presenterat budgeten för 2018. Vi fortsätter att prioritera vår gemensamma välfärd och satsningar som bidrar till fortsatt positiv utveckling för Gotland.

De största satsningarna i budgeten 2018 är:

• Utrymmet för löneökningar och riktade insatser för att rekrytera, behålla och utveckla medarbetare förstärks till 100 miljoner kronor för 2018 och fortsätter satsningen med ytterligare 100 miljoner 2019. Region Gotland ska vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare mår bra.
  • Sjukvården tillförs 43,2 miljoner för att möta ökade behov
  • 77 miljoner investeras över tre år i ny akutmottagning och ombyggnation till moderna lokaler för operation och röntgen
  • Socialtjänsten tillförs 42,7 miljoner för behov hos barn och unga samt äldre
  • Skolan får 13 miljoner för fler barn samt en ny förskola på A7

Utöver detta görs satsningar inom följande områden i höstbudgeten:

• Stärkt utveckling över hela Gotland
  • Sysselsättning och utbildning
  • Nu växlar vi fokus från asylmottagande till etablering
  • Idrottens ö

Utvecklingen för Region Gotlands ekonomi är positiv och den rödgröna majoritetetns målmedvetna arbete med effektiviseringar och omfördelningar av resurser ger resultat.

Det budgeterade resultatet för 2018 är 53 miljoner kronor, vilket är en fördubbling jämfört med 2017.

Regeringens satsningar bidrar till verksamheterna

Den statsbudget regeringen och föreslår för 2018 innehåller flera stora riktade statsbidrag som kommer verksamheterna i
Region Gotland och därmed gotlänningarna till del.

•  Nya satsningar på sjukvården med drygt 20 miljoner under 2018
  •  Arbetet med ökad likvärdighet i skolan förstärks med 7,5 under 2018
  • De statsbidrag som tidigare införts för lågstadiet och för ökad bemanning inom äldreomsorgen finns kvar

Andra sökbara satsningar som regeringen gör är viktiga att Region Gotland tar till vara. Det gäller bland annat:

• Ökade insatser för att säkerställa tillgången på vatten. 200 miljoner kronor per år satsas i tre år för att förebygga torka och att fördjupa kartläggningen av våra grundvattenresurser.
  • Klimatklivet ska stimulera klimatarbetet på lokal och regional nivå där hittills drygt 16 mkr möjliggjort satsningar på Gotland.
  • Miljöarbetet ska förstärkas för att minska mängden plast i haven och i vår natur. Detta passar väl in med den lokala satsningen på Håll Gotland Rent.

Hela budgetskrivelsen