Skolan behöver stå över partipolitiska gräl

Skolan behöver stå över partipolitiska gräl

Skolfrågorna har blivit mer partipolitik än i andra länder. Vi behöver en samling för en mer jämlik och sammanhållen skola. Förslag ur Skolkommissionen, där forskare och profession har fått arbeta fram en plan för skolans utveckling, behöver genomföras. Bara så kan skolan få vara en plats där varje barn får den möjlighet som hen har rätt till och varje talang tas till vara.
Skolresultat stiger nu i flera internationella mätningar. Det är glädjande och ett positivt besked från svensk skola. Samtidigt visar mätningarna att också jämlikheten i den svenska skolan har försämrats. Från att ha haft ett av världens mest jämlika skolsystem tappar Sverige oroväckande snabbt. Bara strax över hälften av eleverna med föräldrar utan avslutad gymnasieutbildning når själva behörighet till gymnasieskolan, på Gotland var det bara 45,5%. Vi ser också att elever med olika bakgrund och resultat delas upp i olika skolor. Det är alarmerande att skolsegregationen ökar, samhället och politiken måste agera, och det snabbt. Sverige är ett litet land på en global marknad, vi har inte råd att slösa bort en enda talang. OECD konstaterar att inget land har haft stadigt växande kunskapsresultat om skolsystemet samtidigt dras isär. Ojämlikhet leder inte bara till att några lämnas efter, det påverkar resultaten negativt både för de som har det tufft i skolan och för de som annars skulle få väldigt bra resultat.

Skolfrågorna har blivit mer partipolitik än i andra länder. Det har bidragit till snabba kast, kortsiktiga förändringar och många reformer som inte alltid hållit ihop. Detta har skadat svensk skola. För att ta ett helhetsgrepp och komma bort från politisk pajkastning tillsattes en Skolkommission. I april presenterade slutförslaget, Samling för skolan – en nationell strategi för kunskap och likvärdighet. Forskare och profession har fått arbeta fram en plan för skolans utveckling.

Utredningen innehåller förslag för att komma tillrätta med ojämlikheten i skolan. De skolor som har de största utmaningarna ska få rejäla resurstillskott till undervisning och elevhälsa och kommuner och fristående huvudmän ska få stöd från staten för att kunna säkra en bra skola till alla. Kommissionen föreslår också åtgärder för att minska skolsegregationen och bättre utvecklingsmöjligheter för lärare så att alla barn ska få möjligheten att möta de bästa pedagogerna.

Om vi nu ska ta skolans utmaningar på allvar är det nu vår uppgift att skapa förutsättningar för att förslagen ska kunna genomföras. Vi måste därför samarbeta för den bästa skolan för alla barn. Det är lätt att lockas av att plocka snabba politiska poäng, men goda förslag från skolexperter kan vara värda att genomföra trots att de kanske inte står med i det egna partiprogrammet.

Vi behöver en samling för en mer jämlik och sammanhållen skola. Bara så kan skolan få vara en plats där varje barn får den möjlighet som hen har rätt till och varje talang tas till vara.

Lisbeth Bokelund (MP), Barn- och utbildningsnämnden
Robert Hall (MP), Barn- och utbildningsnämnden

Publicerad i Gotlands Tidningar 23 juni

 

Relaterade nyheter

Gotland, 23 oktober 2017

Barn har rätt till tidiga insatser

Gotland, 28 juni 2017

Hållbar ekonomi för en hållbar utveckling

Gotland, 7 april 2015

Hur kan vi återskapa en jämlik skola?

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter