Vatten rinner dit det lutar

Jag hoppas att vi tar lärdom av vetenskapen och skyddar Bästeträsks vattenskyddsområde för framtida generationer, de kommer att behöva vattnet lika väl som vi, skriver Daniel Heilborn (MP) i Gotlands Tidningar idag.
Om vi studerar ett schematiskt tvärsnitt av Gotland så visar det sig att de olika berglagren stupar ganska brant mot sydost. Därav har vi höga klintkanter i nordväst och ett lägre kuster på östra sidan.

I de horisontella spricksystem, som dominerar kalkberggrunden, sker därför en huvudsaklig grundvattenrörelse i syostlig riktning. Dessa horisontella lager är även förbundna med markytan genom vertikala spricksystem, så kallade karstsprickor. Regnvatten rinner ner i de vertikala sprickorna och fördelas ut i det horisontala spricksystemet, grundvatten bildas och har så gjorts i miljontals år.

Om vi rent teoretiskt skulle få för oss något så vansinnigt som att dränera våra två stora dricksvattentäkter på norr, Tingstäde träsk och Bästeträsk så skulle det mest effektiva sättet vara att gräva ett tillräckligt djupt hål sydost om sjöarna och länshålla gropen genom bortpumpning av det inläckande vattnet till Östersjön.

Dessvärre är det just detta som sker vid Tingstäde träsk och vad som planeras vid Bästeträsk. På Filehajdar har Heidelbergs kalkbrott nått ett djup 20meter under Tingstäde träsk. Det pågående och planerade brytområdet sydost om sjön riskerar att bli lika stort som sjön till ytan om Heidelberg väljer att bryta hela den prospekterade kalkfyndigheten.

Sydost om Bästeträsk har Nordkalk och Svenska Mineral planerat att bryta sedan början av 2000-talet. Än så länge ligger berget i ”Ojnareskogen” kvar och jag tror det är många som nu håller andan i väntan på Mark- och miljödomstolens utfall i vår. Skall vi göra om samma misstag som vid Filehajdar en gång till?

Brytningen, som är planerad helt inom Bästeträsks vattenskyddsområde, kommer att nå en nivå under sjöns botten. Att Ojnaremyr skulle ligga kvar opåverkad på en smal landremsa mellan de 25m djupa brotten är det väl ingen som tror även om kalkbolagen försöker övertyga oss. I deras beräkningar är berggrunden i det närmaste helt vattentät vilket föga övertygar en gotlänning.

Ojnaremyr tillsammans med Tvärlingsmyr utgör en knutpunkt för vattenuppsamlingen i området innan det rinner vidare ner mot Bästeträsk. Hur mycket grundvatten som bildas årligen i området finns det lite kunskap om. Men det vi nog alla kan vara överens om är att vatten aldrig varit ett problem i Bunge, tvärtom har Bunge ett erkänt bra grundvatten.

Jag hoppas att vi tar lärdom av vetenskapen och skyddar Bästeträsks vattenskyddsområde för framtida generationer, de kommer att behöva vattnet lika väl som vi.

Daniel Heilborn (MP)

Publicerad i Gotlands Tidningar 17 december 2014