Miljöpartiet i Region Halland

Den här mandatperioden är Miljöpartiet representerade i Regionfullmäktige med två mandat: Maria Losman från Särö i Kungsbacka och Svein Henriksen från Getinge i Halmstad. Svein är också är ersättare i regionstyrelsen. Stefan Edlund från Varberg är förste ersättare i fullmäktige och också ledamot i styrelsen för Hallands sjukhus. Lena Angviken från Laholm är ersättare i styrelsen för stiftelsen Hallands länsmuseer.
Miljöpartiet har en valteknisk samverkan med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet och också politiskt samarbete kring budgetfrågor med mera.

I fullmäktige påminner vi om regionens miljö- och klimatarbete och vad som görs för att minska utsläppen av klimatpåverkande ämnen, läkemedel, engångsplast, infrastruktur för att ladda elbilar mm. Vi har fått igenom förslag på att utarbete en rese- och mötespolicy. Tillsammans med S och V har vi delvis fått igenom ett förslag om fungerande brukarinflytande som en grundförutsättning för utveckling av nära vård.

Regionalt handlingsprogram 2022–2026

Inför valet 2022 har fullmäktigegruppen tagit fram ett regionalt handlingsprogram för Halland för perioden 2022–2026

Miljöpartiet de gröna i Halland verkar för en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar regional utveckling. För oss genomsyrar begreppet hållbar utveckling all regional verksamhet.

I programmet presenterar vi vad vi tänker arbeta för i regionen under den kommande mandatperioden: en lång rad punkter inom

• Hälso- och sjukvård
  • Klimat och miljö
  • Hållbar regional utveckling
  • Kultur
  • Kollektivtrafik

Ladda ner programmet! Regionalt handlingsprogram för Halland 2022-2026

Sidan uppdaterad 3 april 2022. Nuvarande program: Regionalt handlingsprogram för Halland 2018-2022.