Livskvalitet

Samhället idag innebär för många ett ökat tempo där många kämpar med att få ihop livspusslet. Vi behöver fråga oss vad som är viktigt på riktigt? I svaret på frågan kan vi hitta grunden för god hälsa och ett gott liv.

Miljöpartiet vill

Miljöpartiet vill att både planeten och människorna ska må bra och vara i balans, både nu och i framtiden. Vi vill skapa förutsättningar att i större omfattning kunna välja vad man vill göra med sitt liv.

Att gå ner i tid på sin arbetsplats och kunna engagera sig idéellt eller att välja en lugnare livsstil ska kunna vara ekonomiskt valbart för alla. Det kan möjliggöras genom att se över och minska onödig konsumtion men behöver också möjliggöras genom att ekonomiskt ha en deltidslön som går att leva på. Det ska vara möjligt att kunna fokusera på det viktiga i livet som ofta består av något som inte kan köpas för pengar.

Genom deltid för de som vill och minskat överflöd konsumeras mindre vilket också innebär att mindre onödiga produkter produceras. Det som behöver göras i samhället fördelas på fler. Det möjliggör att vi i större utsträckning kan ägna oss åt varandra och åt oss själva. För att komma dit behöver vår syn och attityd kring status, prylar och produkter förändras. Det finns ett värde i enkelhet. Enkelheten kan för många utgöra grunden till ett bra mående och gott liv.

Nyheter på Livskvalitet