Stöd till Ukraina

Miljöpartiet de gröna i Härnösand ser med bestörtning på det som sker i Ukraina och fördömer Rysslands invasion och krigshandlingar. Ukraina är närmare än vi tror och genom kontinuerliga utbyten med Ukrainas Gröna ända sedan 90-talet har vi personligen fått många vänner och kontakter som nu berättar om det hemska som sker. Senast under dagens webinar bröts kontakten med våra vänner pga ett flyglarm.

Tyvärr, ger Europas behov av rysk olja, gas och uran en obehaglig makt till Putin. Den gröna omställningen till förnyelsebar energi har minskat Sveriges beroende, men beroendet är fortfarande för stort. Därför är det klokt att stoppa gasledningen Nordstream 2 och kärnkraftsbygget i Hanhikivi i Pyhäjoki, Finland, som till stor del ägs av Rosatom och är beroende av Ryssland. Vi anser att Sverige ska stå för hårdast möjliga sanktioner och ser fortsatt omställningen till grön energi som ett viktigt sätt att sluta finansiera Putins krig. Därför borde Ryssland omedelbart stängas av från SWIFT.

Vi anser också att Sverige i den här svåra tiden ska välkomna de ukrainare som ser sig tvungna att lämna landet. När flera andra partier, och även vår statsminister, uttrycker att de tycker att andra länder ska ta ansvar för de människor som flyr Ukraina, menar Miljöpartiet de gröna i Härnösand att vi i den här situationen måste handla solidariskt och välkomna de medmänniskor som behöver söka skydd i Sverige.

Vi tänker på våra vänner och önskar över allt annat – fred!