Sammanfattning av Höganäs kommunfullmäktige 31 oktober 2019

Sammanfattning av Höganäs kommunfullmäktige 31 oktober 2019

En sammanfattning av de viktigaste och för allmänheten mest
intressanta ärendena vid senaste oktobers möte i Kommunfullmäktige.

Här följer en sammanfattning av de viktigaste och för allmänheten mest
intressanta ärendena vid senaste oktobers möte i Kommunfullmäktige.

Delårsrapport 2019 för Höganäs kommun
Delårsrapporten gäller för perioden 1 januari – 31 augusti 2019 med en prognos för årets resultat. Prognosen för helårsbokslutet visar ett överskott på 24,1 miljoner kronor. De ekonomiska orosmoln som finns för året gäller socialnämnden som prognostiserar ett underskott på 10 miljoner kronor och utbildningsnämnden med ett underskott på 2,8 miljoner kronor. På plussidan finns ett prognostiserat överskott på finansförvaltningen, huvudsakligen som följd av reserver för oförutsedda händelser inte använts. Generellt kan det ju tyckas mycket märkligt att den viktiga delårsrapporten för 2019 presenteras först efter att budgeten för 2020 beslutats. Naturligtvis innehåller delårsrapporten viktig information som påverkar budgeten till nästa år. Om man under 2019 inte kan hålla budgeten lär det ju bli ännu svårare nästa år eftersom budgeten 2020 baseras på budget 2019, inte delårsrapporten.

Beträffande utbildningsnämndens ekonomiska situation har MP hela tiden hävdat att verksamheten är underfinansierad. Redan inför förra årets budgetbeslut påpekade MP att pengarna inte skulle räcka till. När det gäller socialnämndens svåra ekonomiska situation valde S att begära tilläggsanslag på 10 miljoner kr för att täcka underskottet. Detta förslag röstades ner (MP stödde förslaget). L begärde att en ny budgetdebatt vid nästa kommunfullmäktigemöte men detta röstades ner (MP röstade för).

Antagande av översiktsplan 2035 för Höganäs kommun
Kommunfullmäktige antog en ny översiktsplan för Höganäs kommun. Översiktsplanen är ett vägledande handlingsprogram som visar på områdensom är lämpliga för olika ändamål. Planen är också en redovisning av allmänna intressen där till exempel värdefulla naturområden ingår. Översiktsplanen ska överblicka utvecklingen under en längre tidsperiod. Den gamla översiktsplanen är från 2002 vilket gör att den i många avseenden är föråldrad. Den nya planen gäller fram till 2035 men kommunfullmäktige beslutade enligt MP:s förslag att översiktsplanering ska vara en kontinuerlig process så att planen enkelt kan bearbetas och uppdateras i samband med att den aktualitetsförklaras. På detta sätt förenklas arbetet med att alltid ha en relativt aktuell översiktsplan som grund för den utveckling kommunen beslutar om.

Uppföljning av miljöprogrammet 2018
I december 2015 antog kommunfullmäktige ett nytt miljöprogram för 2015-2025 och en tillhörande åtgärdsplan för 2016-2018. Uppföljningen av miljöprogrammets mål och åtgärdsplanens åtgärder är nu klar för 2018. Uppföljningen av åtgärderna har gjorts av de bolag, förvaltningar, avdelningar och funktioner som är ansvariga för respektive åtgärd. Arbetet med kommunens 22 miljömål går bra överlag och 17 av målen har nåtts eller kommer att nås inom tidsramen. Det handlar bland annat om att alla kommunens byggprojekt vara miljöanpassade genom certifiering, standardisering eller liknande samt att utsläppen av växthusgaser ska minska med minst 20 procent mellan 2011 och 2025. Sex mål behöver kommunen jobba mer för att nå, bland annat handlar det om att inrätta skyddszoner utmed vattendragen. Ett mål bedöms inte kunna bli uppfylld, det är måletom att arbeta aktivt för att nya våtmarker anläggs i odlingslandskapet. Ursprungligen fanns det 23 mål i miljöprogrammet men målet att tillsätta en miljöprojektledare – den så kallade miljömiljonen – har redan strukits eftersom de styrande tog bort miljömiljonen i budgeten redan under förra mandatperioden.

Ny åtgärdsplan för miljöprogrammet
För att jobba vidare med Miljöprogrammet beslutades om en ny åtgärdsplan som innehåller de aktiviteter som kommunens verksamheter ska utföra under den kommande perioden. Den föreslagna åtgärdsplanen innehåller 25% färre åtgärder och väsentligt mindre pengar satsas (man går från >2,5 miljoner kr utöver budgeterade ramar till <0,5 miljoner kr). Framför allt är
åtgärdsplanen väldigt tunn när det gäller de mål som kommunen inte lyckats arbeta tillräckligt med tidigare, som t.ex. vatten och våtmarker. Totalt anges exempelvis bara två åtgärder kopplat till de fyra mål som rör vatten och våtmarker där man konstaterat att man inte lyckats hittills. Detta fick MP att protestera och begära ett kraftigt omtag. Detta ledde till att de styrande kom med ett nytt förslag som skulle innebära att den föreslagna åtgärdsplanen ska genomföras fram till 2020 istället för föreslagna 2021 och att man under kommande år ska ta fram en ny och mer omfattande åtgärdsplan. Detta förslag beslutades av kommunfullmäktige.

Översyn av allmänna lokala ordningsföreskrifter
Det ärende som inför KF debatterats och diskuterats mest var utan tvekan frågan om nya ordningsföreskrifter. I samband med att ordningsföreskrifterna uppdaterades (det var flera decennier sedan de fattades beslut om senast) hade en formulering om att tiggeri skulle kräva tillstånd från polisen. S, L, V och KD hade alla i olika insändare i tidningar tagit ställning mot detta förslag. MP klargjorde i KF att man är motståndare till denna formulering. Debatten i KF följde ett upplagt mönster där M och C försökte tona ner betydelsen av formuleringen genom att påstå att det inte är fråga om ett tiggeriförbud utan ett tillståndskrav. SD konstaterade att förslaget helt låg i linje med en tidigare motion från SD på temat men lade förslag på ytterligare skarpare formuleringar kring tiggeriförbud. Det hela slutade med KF beslutade att återremittera ärendet efter förslag från S. S, L,
MP, KD och V röstade för återremiss medan M, SD och C röstade mot. Återremiss kräver endast 1/3 av rösterna.

Översyn av lokala föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljön
Antagande av nya föreskrifter för att skydda människors hälsa och miljön var i utgångspunkten ett formaliabeslut där nya föreskrifter behövde antas efter att nämndorganisationen i kommunen ändrats. MP ville dock passa på att se över innehållet i föreskrifterna och föreslog att man skulle se över möjligheterna att förbjuda fordonstvätt på hårdgjorda ytor. Anledningen till detta är att smutsvattnet från fordonstvätt innehåller föroreningar som metaller, oljerester, kemikalier från bilvårdsmedel med mera och är skadligt för människan och miljön. Förslaget bifölls av MP, S, V och L  men röstades ner av M, C, KD och SD.

Interpellation om klimatnödläge
MP hade skickat in en interpellation till kommunstyrelsens ordförande Peter Schölander innehållande två konkreta frågor: 1) Anser du att vi befinner oss iett klimatnödläge? 2) Vilka åtgärder kommer den styrande majoriteten vidta för att 1,5-gradersmålet ska uppnås? Svaret från Schölander kan väl sammanfattas i att läget är allvarligt men att de stora åtgärderna måste göras av andra aktörer nationellt och internationellt. Höganäs kommun gör vad man kan och gör det bra. Efter detta svar följde en kort debatt. MP:s syn på saken är att ja, Höganäs har på senare tid gjort en hel del men nej, det är långt ifrån tillräckligt. Det visar ju bl.a. kommunens egen uppföljning av åtgärderna kopplade till miljöprogrammet. Det finns i MP också en stor frustration över att det Greta Tunberg så tydligt framför – att politikerna på alla nivåer måste stå upp, ta ansvar och visa handlingskraft – är så tydligt i Höganäs. Det är hela tiden någon annan som ska göra jobbet. MP arbetar för att klimatfrågan ska genomsyra all verksamhet i kommunen och alla beslut måste tas i ljuset av hur det påverkar klimatet.

Relaterade nyheter

Höganäs, 31 mars 2022

MP Höganäs satsar inför valet 2022

Höganäs, 7 november 2021

Sammanfattning från Kommunfullmäktigemötet 28 oktober

Höganäs, 3 oktober 2021

Sammanfattning från Kommunfullmäktigemötet 30/9

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter