Stad och landsbygd

Stad och landsbygd

Vår kommun är speciell i avseendet att fler människor bor utanför den största staden än i den. En stad måste få vara tillväxtnavet men utan en levande landsbygd växer heller inte staden. Människor och samhällen behöver både ock. Staden måste vara välkomnande, vacker och levande – gaturummet ska vara för människor, inte bilar. Ett första steg är att köpa tågstationen, göra den öppen, levande och välkomnande igen.

Landsbygden har potential att bli ännu mer livskraftig, betydelsefull och mer levande än vad den är idag. Människor ska kunna välja om de vill bo i staden, på landsbygden eller i glesbygd och ha en fungerande vardag. Anropstrafiken vill vi ska utvecklas både geografiskt och för de resande.