Spilloteket utses till årets miljöpristagare!

I samband med söndagens årsmöte delades Miljöpartiet Jämtland Härjedalens Miljöpris 2016 ut till de pedagogiska innovatörerna Spilloteket.

Priset omfattar 5 000 kr, ett diplom och en statyett av konstnär Annika Persson.  Ordförande Karin Österberg överlämnade priset med följande motivering: “Spilloteket – en skapande verkstad där såväl barns tankar och kreativitet som produktionsspill från lokala företag tillvaratas. Verksamheten har sin bas på Frösön men ambulerar i hela regionen med sin Spillobuss och bjuder in till färgsprakande workshops som sätter barn och vuxnas kreativa förmåga på prov. För sitt inspirerande arbete att genom kreativa processer få barn och vuxna att tänka kring hållbar utveckling, få oss att se avfall som resurs och ge barn en röst i samhällsdialogen, utser Miljöpartiet Jämtlands län Spilloteket till årets Miljöpristagare 2016.” På plats vid årsmötet för att ta emot priset fanns Spillotekets Frida Kjellgren, Linda Vestberg och Camilla Abramsson.

Senare fick Spilloteket även motta Östersunds kommuns miljöpris, utdelat av Florian Stamm. Artikel i ÖP
Motivationen löd: Hållbarhet genom delaktighet och kreativitet är Spillotekets signum, och i återbruksverkstaden växer framtidens ”Planetskötare” upp. Med produktionsspill från länets industrier som arbetsmaterial får grundskolebarn i ett meningsfullt, pedagogiskt och innovativt sammanhang närma sig hållbar utveckling. Genom det kreativa skapandet lyfter Spilloteket in barns tankar och idéer kring framtida lösningar inom hållbarhet, och hjälper barn och unga att höras och ta plats i samhällsdialogen.