Kultur och idrott

En blomstrande kultur är en av grundbultarna i en öppen och stark demokrati. Kultur ger människor möjlighet att växa och stärkas. En av de viktigaste utgångspunkterna i den gröna kulturpolitiken är att skydda och utveckla kulturens självständighet och den konstnärliga friheten. Vi vill att kulturen ska vara tillgänglig i hela landet såväl som hela Kalmar kommun.

All Miljöpartiets politik utgår från tanken av solidaritet med framtiden och alla jordens människor. Med det som grund vill vi göra vad vi kan för att stärka kulturen och friheten i resten av världen genom att göra Kalmar till en fristadskommun. Som fristadskommun tar vi emot förföljda kulturarbetare från länder där de inte kan verka fritt och låter dem fullfölja sitt viktiga arbete här i Kalmar. Det är ett litet men viktigt bidrag till kampen för frihet och mänskliga rättigheter som dessutom skulle sätta Kalmar på kartan.

Vi vill:

• Stärka kulturens ställning i Kalmar kommun.
  • Minska reklamen i det offentliga rummet.
  • Göra Kalmar till en fristadskommun, där en förföljd kulturarbetare, författare eller liknande får möjlighet att vara verksam i Kalmar kommun.
  • Planera nya idrottsarenor så att de kan användas till flera olika aktiviteter, exempelvis skolidrott eller evenemang. Vi vill planera nya arenor så att de fungerar som mötesplatser och prioritera breddidrott framför elitidrott.
  • Att kulturskolan stärker kopplingen med skolan så att fler barn får ta del av kulturskolans utbud.
  • Möjliggöra ett rikt kulturliv, där politiken inte bestämmer över dess form och innehåll. Kulturens oberoende ställning är viktig, och vi kommer kämpa emot alla försök att politisera kulturen i Kalmar.

Vill du veta mer om vår politik i Kalmar? Här hittar du all vår politik, och här kan du läsa hela vårt valmanifest.

Nyheter på Kultur