Du kan spara 1 256 kronor per månad med Sverigekortet

Du kan spara 1 256 kronor per månad med Sverigekortet

Det har blivit på tok för dyrt att resa kollektivt i dag. Det vill vi i Miljöpartiet ändra på. Idén är enkel: ett Sverigekort som gäller för all kollektivtrafik i hela landet, regional som lokal. Ordinarie pris 499 kronor, 249 för unga, studenter och pensionärer.

Under de senaste 20 åren har kostnaden för att åka kollektivt ökat dubbelt så mycket som bensinpriset. Busskortet har blivit en klassfråga i dagens Sverige. Dessutom skiljer det nästan 2300 kronor mellan det billigaste och dyraste månadskortet.

Miljöpartiet vill att alla svenskar ska ha tillgång till bra, billig kollektivtrafik oavsett var man bor. Det handlar om efterfrågan och pengar. Om Miljöpartiets Sverigekort införs kommer fler svenskar vilja och ha råd att åka kollektivt och efterfrågan ökar. Samtidigt behöver staten gå in och stötta landets regioner för att skapa en långsiktigt hållbar finansiering. På så vis kan vi öka det hållbara resandet och ta oss närmare vårt gemensamma mål om ett fossilfritt samhälle till år 2045.

Det är djupt orättvist av högerpartierna att subventionera bensin och diesel samtidigt som man låter priserna på kollektivtrafik skjuta i höjden. Det går att stötta hushållen utan att öka utsläppen. Fossila subventioner gynnar stora oljeproducenter som Saudiarabien och spär på Putins krig mot Ukraina. Miljöpartiet gynnar hellre Arvika, Karlstad och Kristinehamn med billig kollektivtrafik, lägre skatt på landsbygden och leasingstöd för elbil på minst 1 500 kronor.

För Värmlands län skulle varje vuxen svensk spara minst 1 256 kronor per månad. Man sparar ytterligare några hundralappar som ung, student eller pensionär, eller om man väljer kollektivtrafiken framför bilen. Resultatet blir mer pengar i plånboken och mindre koldioxid i atmosfären. Det är grön politik i praktiken.

I Tyskland infördes ett Tysklandskort på prov under sommarmånaderna 2022. Resultatet? 10 procent färre bilar på vägarna och två miljoner ton minskade utsläpp. Efter succén har Tyskland beslutat att behålla reformen, den var för populär för att plocka bort. Frankrike är nu på väg att följa Tysklands exempel.

Politiker talar ofta om att det ska vara lätt att göra rätt. Till skillnad från andra partier går Miljöpartiet från ord till handling. Ett Sverigekort för alla – i hela Sverige.

Daniel Helldén (MP), Språkrör

Linus Lakso (MP), Trafikpolitisk talesperson

Monika Bubholz (MP), Kommunalråd, Karlstad

Artikel publicerades i NWT den 21 februari

Relaterade nyheter

Karlstad, 12 april 2024

Karlstads elevborgarråd för klimatet får återkoppling från politikerna

Karlstad, 28 mars 2024

Amanda Lind från Miljöpartiet besöker den cirkulära gallerian Rundgång

Karlstad, 1 mars 2024

Krönika Anna Nordström: Ett ödesval för klimatet

Kunde inte hitta några poster

Försök med en annan filtrering eller sökning.

Läs alla nyheter