En ny säkerhetspolitik kräver mer än vapenmakt

Vi lever i en säkerhetspolitiskt osäker tid. Vi har krig i Europa och behöver rusta den civila försvarsförmågan samtidigt som vi skapar hopp och framtidstro för barn och unga. Lokalt, regionalt och nationellt driver Miljöpartiet frågor som syftar till att bidra till en rättvis, grön omställning.

Nyligen gick ÖB ut och sa att svenskarna måste vara förberedda för krig. Vi håller med, vi måste vara förberedda oss på ett eventuellt krig i vår direkta närhet eller i värsta fall i vårt land. Men det bästa skyddet mot krig är att utveckla goda internationella relationer, stöd till civilsamhället och förbyggande fredsarbete, den väg Sverige ofta valt genom historien.

Det är beklämmande att det statliga stödet till såväl folkbildnings- som fredsorganisationer stryps eller helt tas bort under Tidö-partierna. På liknande sätt har Sveriges nationella biståndsarbete hamnat i bakgården och minskat under regeringens korta tid vid makten. Detta medverkar inte till säkerhet vare sig nationellt eller globalt.

Miljöpartiet stödjer alla initiativ som syftar till att utveckla vårt civilförsvar och har också varit positiva till att bygga upp landets militära försvarsförmåga. Men vi är kritiska till hur samhällsdebatten smalnar av till att i alltför stor grad fokusera på att demokratifrågor och hållbarhetsfrågor löses genom vapenmakt.

Hotbilden är idag komplex och vi behöver ha beredskap för att stå emot olika sorts kriser. Det kan handla om allt ifrån militära hot och naturkatastrofer till pandemier och klimatförändringar, i värsta fall på samma gång, och då behövs ett förebyggande förhållningssätt.

Att stärka vår gemensamma säkerhet handlar om att jobba brett. Det innebär åtgärder för att säkra upp infrastruktur, vatten, avlopp, livsmedelsförsörjning, vården och civilsamhället, liksom civilförsvaret och förstås även den defensivt militära förmågan.

Tidö-partiernas ensidiga prioritering av det militära försvaret på bekostnad av stora nedskärningar i sjukvården eller skolan bidrar inte till att bygga ett starkt civilt försvar. Det gör oss istället sårbara inför framtida kriser.

Att bygga ett motståndskraftigt samhälle kräver också att vi minskar beroendet av fossil energi, inte bara av klimatskäl – utan för att den ofta produceras i icke-demokratiska länder. Av samma anledning är det också av största vikt att Sverige når högre grad av självförsörjning inom livsmedelsindustrin. Att säkra vår livsmedelsförsörjning genom lokalt odlad mat, producerat av flertalet småbönder, är en av de viktigaste prioriteringarna för att bygga ett motståndskraftigt Sverige och är samtidigt en vinst för landsbygden, djurens välfärd, klimatet och för svenskarnas hälsa och säkerhet.

Vi kan konstatera att de stödkonvojer, varav flertalet från Värmland, som organiseras genom föreningsliv och företagare till förmån för Ukraina, är ett gott exempel på internationell solidaritet och civilsamhällets kraft och initiativförmåga i praktiken. Liksom alla de ofta frivilligt organiserade initiativ som syftar till att stödja nyanlända flyktingar och bidra till integration. Det är av största vikt att landets kommuner och regioner fortsätter att stödja föreningsliv när regeringen nu minskar ambitionerna!

Som miljöpartister vill vi bidra till en framtid att längta till. Därför kommer vi att göra allt vi kan, i län, kommuner och i riksdagen för att lyfta fram helheten av det som bidrar till säkerhet. En ny säkerhetspolitik kräver mer än vapenmakt.

Robert Halvarsson

Monika Bubholz