Försvåra inte tågresor till Karlstad

Karlstads kommun har ambitionen att fungera som en motor för en positiv utveckling av Värmland.
Det förutsätter att det går bra att pendla från andra delar av Värmland till arbetsplatser och studier i Karlstad, liksom att Karlstadsbor kan pendla till arbetsplatser i andra delar av länet. Det förutsätter också att det går bra att resa till och från Karlstad för att ta del av kultur- och fritidsaktiviteter.

Värmlandstrafik har en nyckel­roll i att möjliggöra detta, och Karlstads kommun är en Värmlandstrafiks största medfinansiärer. Vi förväntar oss att Värmlandstrafik inte försvårar resandet för vissa grupper, om förändringen inte samtidigt ger stora fördelar för andra resenärer. Om inte Värmlandstrafiks ledning lever upp till detta, så ska bolagets uppdragsgivare, Region Värmland, använda de styr­instrument som finns för att leda bolagets verksamhet i rätt riktning.

För oss i Karlstad är det viktigt att hela kommunen utvecklas positivt. Vi vill skapa bra förutsättningar för att bo och arbeta i Vålberg, Skåre, Molkom, Skattkärr, Väse och på landsbygden inom vår kommun, lika väl som i centralorten. Därför har vi i översiktsplanen som ambition att nya tågstationer ska kunna öppnas på några av dessa orter.

Detta synsätt tycker vi borde genomsyra även Region Värmland och Värmlandstrafik. Därför ser vi med viss oro på den tendens som finns i de socialdemokratiskt styrda organen på länsnivå att endast vilja prioritera kommunhuvudorterna och deras befolkning.

På senare år har Värmlands­trafik lagt ner sju tågstationer i länet. Dessa nedläggningar har inte gett märkbart kortare restider för andra resenärer. I maj beslöt Värmlandstrafik att lägga ner ytterligare nio tågstationer. Inte heller dessa nedläggningar förväntas ge några väsentliga tidsvinster. Ändå fattades ett sådant beslut, trots tydliga signaler om att detta inte var ägaren Region Värmlands önskan.

Dessutom har Värmlandstrafik tydliggjort att de orter som blir av med sina tågstationer inte ska få någon motsvarande busstrafik istället, vilket gör att stora delar av Värmlands landsbygd blir helt utan kollektivtrafik.

Ur vårt perspektiv framstår det som helt oacceptabelt att Värmlandstrafik är på väg att lägga ner ett stort antal stationer, och därmed försvåra för många människor att resa mellan de berörda orterna och vår kommun, när det inte ens ger några tidsvinster för andra resenärer. Vi vill betona vikten av bra och välgrundade beslutsunderlag med en helhetsbild av för- och nackdelar med nedläggningarna.

Region Värmland måste använda de befogenheter man har, som ägare och som regional kollektivtrafikmyndighet, för att se till att inte tågresor mellan Karlstad och de mindre orterna försvåras i onödan.

Majoriteten i Karlstads kommun

Per-Samuel Nisser (M)
Marléne Lund Kopparklint (M)
Maria Frisk (MP)
Per-Inge Lidén (MP)
Niklas Wikström (L)
Peter Kullgren (KD)
Andreas Pettersson (C)

Debattartikeln publicerades i VF den 22 juni 2016.