Fri press för en stark demokrati

Idag är det pressfrihetens dag. I en värld där demokratin på sina håll börjar fallera är den fria pressens roll viktigare än någonsin.

Media som granskar makthavare, organisationer och företag fyller en otrolig viktig funktion. Saker som är olagliga eller etiskt problematiska lyfts fram i ljuset och granskas.

Speciellt viktig tycker vi är att det finns fungerande lokalmedia. Det som händer i Karlstad och Värmland är minst lika viktigt att belysa som det som händer i Stockholm och som sänds ut från riksmedia.

Forskning visar också tydligt att korruptionen ökar och tilliten minskar när det inte finns lokal journalistik på plats.

För Miljöpartiet är fri media en av de viktigaste grunderna för en fungerande demokrati. Vi vill ha ett samhälle där alla åsikter får ta plats och där makten granskas. Då har människor större möjlighet att leva ett bra liv och resurser fördelas på ett mer rättvist sätt. Därför uppmärksammar vi idag pressfriheten.