Omsorg om våra äldre i Corona-tider

Inom äldreomsorgen finns några av våra mest sköra medborgare, vi gör allt för att skydda dem från pågående pandemi. Stödbehovet kan se ut på olika sätt. Att uppmuntra kreativa grepp och nytänkande är vår hållning i Miljöpartiet, därför är jag glad att:

• Vi har tagit ställning för förenklad biståndsbedömning inom hemtjänsten för de som är 70+. De som har behov av mathandel, inte kan komma iväg och genomföra apoteksärenden eller behöver leverans av matlådor kan få det stödet av kommunen. Vårt nya arbetssätt minskar byråkratin och ger mer stöd för att skydda våra äldre.

• Vi har skapat ett samarbete med kreativa människor på Daglig verksamhet vid Macken i Våxnäs. Deltagare med funktionsvariation inom LSS bidrar med tillverkning av skyddsvisir till de som jobbar inom hälso- och sjukvården. En fantastisk samhällsinsats!

• Vi förändrar vårt samarbete med Ung omsorg, som genomför guldkantsuppgifter på våra äldreboenden. De kan inte som vanligt besöka våra boenden. Därför tar de nu fram en möjlighet att genomföra generationsmöten digitalt och på distans, som snart kommer vara på plats. Viktigt, då social isolering kan upplevas värre än själva coronasmittan för många.

Om ensamhet har det sagts mycket klokt genom tiderna. Jag minns att jag läste en affisch från Loesje för en massa år sen. Den löd ungefär så här: ”Om du är ensam, glöm aldrig att du inte är ensam om det.” Varpå jag tänker: vi kan väl få lov att känna oss ensamma, tillsammans. Sträck ut en hand. Lyft på luren och ring din äldre släkting eller bekant. Det är också att visa omsorg.

Robert Halvarsson

ledamot i Vård- och omsorgsnämnden