Historisk satsning på arenor

Detta är ett kvitto på att när samsyn finns över blockgränserna så vågar politiken stå upp för vad de anser vara viktigt, även fast det kan innebära att beslutet tas med partier som är meningsmotståndare i andra frågor, skriver företrädare för det blågröna styret i Karlstad.
Den nya arenasatsningen ger nya möjligheter för Karlstads invånare. Äntligen kommer fler att få tillgång till bättre förutsättningar att utöva sina sporter med en inomhus- och en utomhusarena, tak på Tingvalla isstadion samt en uppvärmd konstgräsplan.

Vi vill att Karlstad fortsatt ska vara en plats med mycket idrott och rörelse som bidrar till glädje och välmående. Betydelsen av att motionera kan inte underskattas. Med allt fler invånare och högt tryck på befintliga, i flera fall äldre, idrottsanläggningar så är den nya arenasatsningen ett viktigt steg för att säkerställa att Karlstad lever upp till de krav som våra kommuninvånare ställer på en modern stad.

Tack vare att hela sju partier står bakom uppgörelsen om arenorna blir satsningen både genomförbar och hållbar över tid. Detta är ett kvitto på att när samsyn finns över blockgränserna så vågar politiken stå upp för vad de anser vara viktigt, även fast det kan innebära att beslutet tas med partier som är meningsmotståndare i andra frågor.

I arenasatsningen på Sannafältet ingår en inomhus- och en utomhusarena samt en konstgräsplan. Tingvalla isstadion kommer att få tak och två hockeyrinkar bredvid den stora bandyplanen. Fokus på de nya arenorna är att se till att olika sporter ska kunna samnyttja och använda dem maximalt mycket. Själva driften av arenorna kommer att ske genom att använda pengar från de kommunala bolagen. På så vis tas inte pengar som från skolan, vården eller omsorgen.

Vi är medvetna om att olika idrottsföreningar har haft önskemål som inte infrias. Samtidigt är det viktigt att poängtera det lyft som arenasatsningen kommer innebära från dagens nivå i slutändan.

Byggstarten börjar år 2020 med inomhusarenan och konstgräsplanen. När allt är klart kring år 2023–24 hoppas vi få träffa just dig, på läktaren, på planen eller som tränaren i våra nya arenor. Det ser vi fram emot väldigt mycket.

För det blågröna styret

Per-Samuel Nisser (M)
Frida Pettersson (C)
Monika Bubholz (MP)
Niklas Wikström (L)
Erik Nilsson (KD)

Debattartikeln publicerades i NWT den 30 juli 2019.