Karlstad är Sveriges bästa cykelkommun 2020

Grattis Karlstad!
Cyklisterna har sagt sitt – Karlstad toppar listan över Sveriges bästa cykelkommuner

– Detta är den finaste cykelutmärkelsen vi kan få. Det känns väldigt bra och som att vi är på god väg när det gäller att göra det så attraktivt som möjligt att cykla i Karlstad, säger Monika Bubholz (MP), kommunalråd och andre vice ordförande för Teknik- och fastighetsnämnden i Karlstads kommun.

Vi har satsat stort på att göra Karlstad till en cykelvänlig kommun och prioriterat cykel i budgeten under många år. Karlstad har många cykelvägar med hög kvalitet och väldigt bra vinterväghållning med bland annat sopsaltning på vintern och säkrare cykelställ med ramlås. Det är konkreta satsningar som gör det enklare att välja cykeln året om.

Det finns dock mycket kvar att göra för att det ska bli ännu mer attraktivt att välja cykeln. Det är svårt att cykla snabbt genom centrum och det finns ett behov av att separera gående och cyklister. Det jobbar vi vidare med och vill även fortsätta att bygga cykelvägar mellan de mindre tätorterna i kommunen. Det gör att det blir ännu lättare att resa hållbart i framtiden.