Karlstad ska bli bäst i Sverige på hållbar konsumtion

Karlstad ska bli bäst i Sverige på second hand, återbruk och delningsekonomi. Miljöpartiet i Karlstad har satt hållbar konsumtion som en av våra viktigaste valfrågor, vilket vi kommer att driva i valrörelsen och under nästa mandatperiod, skriver de lokala miljöpartistiska språkrören Monika Bubholz och Robert Halvarsson.

Konsumtion är fortfarande det som orsakar största delen av Karlstads klimatutsläpp och som är svårt, men roligt, att ställa om. Vi människor identifierar oss ofta med vad vi äger och shoppar. Att påverka den kulturen i en mer hållbar riktning är en jättestor utmaning, men spännande och nödvändig.

Vi är övertygade om att Karlstad har stora möjligheter att bli bäst i Sverige på hållbar konsumtion. Vi ser att fler och fler väljer att handla begagnat, och vi tror att med många butiker i Karlstad som säljer fräscha second hand produkter, så kan det bli en intressant besöksanledning och sätter Karlstad på kartan.

Det handlar om att det ska finnas bra förutsättningar för företag och butiker som arbetar med återbruk, återvinning, reparationer eller uppskalning av produkter. Vi vill att Karlstad centrum ska bli berömt för att ha många spännande secondhand-affärer, i olika prisklasser, och ser positivt på företag som har ”vanlig” försäljning även inför återbruk i sina affärsmodeller.

Det handlar i mångt och mycket om att Karlstads kommun, utifrån sin rådighet, välkomnar företag med hållbara affärsmodeller och i dialog med fastighetsägare och handel stöttar så att fler lokaler finns tillgängliga för spännande secondhandbutiker.

Det handlar också om att kommunen, och även företag i Karlstad, blir ledande på att upphandla hållbart. Det vill säga att i upphandlingar ställa krav på återbrukade produkter, ställa krav på att produkter kan repareras, ha lång livstid och anlita reparationstjänster i mycket högre grad än idag.

Det handlar också om att större bulkvaror, som byggmaterial och möbler, får mer plats i vår stadsbild. Till det behövs ytor för sortering, reparation och försäljning på flera ställen i Karlstad och våra mindre tätorter.

Delande, bytande, handlande av second hand och reparerande behöver ta sig in i våra stadsdelar och mindre tätorter. Det behövs mötesplatser där det går att laga och reparera prylar. Ytor där man odlar mat och blommor tillsammans. Bilar som man kan dela på och är parkerade lättillgängligt i våra stadsdelar och mindre tätorter, så att det minskar behovet av att varje hushåll äger sin egen bil i hushållet.

Det ska vara enkelt för oss som bor i Karlstad att dela på saker, köpa second hand och återanvända produkter. Att sälja eller skänka bort det man inte längre behöver är en sak, men vi behöver sänka trösklarna för att det ska kännas lika bekvämt att ta emot och använda begagnade saker eller varför inte köpa secondhand.

Ofta är det fortfarande billigare att köpa nytt än att reparera eller lägga tid på att söka efter det perfekta matbordet i våra secondhandbutiker. Miljöpartiet har i regeringen sänkt momsen på reparationer för att göra det billigare. Samtidigt behöver vi lyfta fram de hantverkare och reparationstjänster som redan finns för att få fler att välja att reparera. Att ytterligare sänka momsen på reparation av kläder, skor, elektronik med mera är något som Miljöpartiet driver i riksdagen.

Det finns massor att göra, men samtidigt talar tiden för att många vill ställa om sin konsumtion och bidra till en mer hållbar värld. Vi kommer fortsatt ta initiativ till att ställa om Karlstads konsumtion till att bli fossilfri och hållbar, och att göra kommunen sverigebäst på hållbar konsumtion.

Monika Bubholz

Robert Halvarsson