Kraften i det hemmagjorda

Vill vi minska vår klimatpåverkan så måste vi börja tänka annorlunda om hur vi konsumerar. Mindre slit och släng och mera kvalitet och vårdande av det vi äger, skriver Monika Bubholz.
Jag köpte hyllan för min första riktiga lön. Jag skruvade ihop och fick upp den under viss möda. Och jag tycker fortfarande att den är jättefin. Visst, färgen börjar släppa lite här och där och hyllorna börjar böja sig lite i mitten av tyngden av alla böcker. Men den är helt klart en central del av vårt vardagsrum än idag.

Inom psykologin finns det något som just kallas Ikea-effekten. Den innebär att om jag har lagt energi och möda på att skapa en sak, så värderar jag den högre än om jag hade köpt den färdig. Jag tycker att bokhyllan är väldigt fin, finare än till exempel det vitrinskåp som vi köpte färdigmonterat och klart.

Det är inte helt rationellt, men det som vi har skapat själva, eller i varje fall har investerat energi och tid i att färdigställa, har ett större affektionsvärde hos oss. Vi värdesätter dessa saker högre, reparerar dem oftare än andra färdigköpta prylar, och har svårare för att göra oss av med dem.

Ikea-effekten tycker jag är en viktig aspekt när vi diskuterar konsumtion och klimatpåverkan. Den visar att vi tenderar att vårda och behålla de prylar som vi själva har deltagit i att ta fram. Den visar att kunskap om att skapa saker är viktig ur ett konsumtionsperspektiv. Kunskapen ger oss möjlighet att skapa saker, som vi sedan tenderar att älska lite mer än om vi hade köpt dem färdiga. Vill vi minska vår klimatpåverkan så måste vi börja tänka annorlunda om hur vi konsumerar. Mindre slit och släng och mera kvalitet och vårdande av det vi äger.

I dag är det hemslöjdens dag. En kreativ folkfest som hyllar kraften i det handgjorda. En viktig dag för att visa på slöjdens betydelse och handens kraft. Att vi lär oss, både hemma, i skolan och i föreningar, att skapa ting och känna stolthet över det som vi själva har lyckats göra. Det är ett viktigt inslag i att skapa en mer hållbar värld.

Monika Bubholz
Språkrör, Miljöpartiet i Karlstad

Debattartikeln publicerades i NWT den 7 september 2019.