Med barns psykiska hälsa i centrum

När vi skapar morgondagens goda samhälle är ungas psykiska hälsa och välmående i centrum för oss miljöpartister. Läs Miljöpartiet Karlstads språkrör Robert Halvarsson skriva hur vi vill prioritera barnen, i och bortom pandemin.

Det har hunnit bli april, men ännu är det svårt att göra något bokslut över pandemiåret 2020. Det krävs kraft och mod att tackla både dess primära effekter, vård och stöd till drabbade, att fortsatt verka för god vaccinationstakt. Men en annan brinnande fråga är denna: hur mår du och jag? Hur mår de som är unga och växer upp mitt i pandemin?

Med politisk vilja kan vi göra mycket för att värna alla de delar som en hållbar omställning kräver. Jämte alla de stora samhällsutmaningar som pandemin visat på, där miljön och klimatet inte får glömmas, borde den som rör hur barn och unga påverkas vara i samtalets centrum.

Barnens rätt i samhället (BRIS) kom nyligen ut med en rapport om konsekvenserna av pandemin för våra unga. Det är en allvarsam men viktig läsning. Därför menar vi i Miljöpartiet att barn och ungas välmående måste prioriteras, såväl nu som när vi går mot en framtid där smittspridningen går från dagens dystra siffror till att minska.

För oss vuxna gäller än så länge – håll i, håll ut! Men vi kan göra flera saker samtidigt. För unga riskerar att fara illa när samhället bara ser ett problem åt gången. Det är viktigt att vi i de värmländska kommunerna använder vår uppfinningsrikedom, kreativitet och nyttjar både fysiska och digitala kanaler för att nå ut till unga, där de befinner sig och erbjuda goda samtal och mötesplatser.

I Karlstads kommun startas det exempelvis upp en fritidsgård i gamla banklokalen på Våxnäs, en prioriterad fråga för det blågröna styret. Skickliga fältassistenter och Ungdomar för trygghet möter personer där de befinner sig, skapar förtroende och öppnar upp för samtal. Förtjänar att nämnas gör också det nya allaktivitetshuset Kronoteket på Kronoparken. Det har ett innehåll som är enkelt att älska; bibliotek, fritidsgård, skaparhörna och möjlighet för unga att få vara kreativa på olika sätt.

Arbetet riktat mot sköra unga, hemlösa och våldsutsatta kvinnor förstärks också det genom ett särskilt initiativ från det blågröna styret och socialdemokraterna. Regeringen tillsammans med Liberalerna och Centerpartiet presenterade i dagarna ett liknande initiativ, som skjuter till ytterligare 140 miljoner till föreningar som hjälper utsatta människor i den så kallade vårändringsbudgeten.

Det finns mycket som sker, som kan vara pusselbitar till ett mer barnvänligt samhälle. Givetvis måste anpassningar ske för att hålla nere smittspridning. Men barns behov får inte åsidosättas. Vi behöver därför fortsätta utveckla samhället så att ungas intressen, behov av lek, närvarande vuxna, egna viljor och mående tas på allvar.

Där kan vi alla bidra. Det goda mötet börjar i att vi ser och bekräftar varandra. Som vuxna måste vi lyssna aktivt på barnen och låta deras röster höras. Kom gärna med dina förslag till oss som engagerar oss politiskt. Hur kan vi medverka till ett samhälle där ungas välmående är i fokus? Kanske är det du som sitter inne på nästa stora idé.

Robert Halvarsson

Språkrör för Miljöpartiet i Karlstad

Artikeln publicerades i VF den 17 april och kan även läsas i sin helhet på denna länk.