Se Lerins lärlingar

Ni har väl inte missat Lerins lärlingar? Inte bara är det ett toppenprogram utan också en fin inblick i hur konst berikar livet. Kultur och medmänsklighet, jag tror att sånt behöver dom flesta av oss mer utav.

I programmet skapar vår värmländske konstnär Lars Lerin en skola för en samling konstintresserade personer med funktionsnedsättningar i Karlstad, deltagarna tas med på att utforska gränserna för sina intressen, får prova på saker man tidigare kanske inte vågat eller gjort – det hela är skickligt och medmänskligt skildrat.

Lerins lärlingar spelades in i samarbete med enheten för funktionsstöd inom Karlstad kommun, som arrangerar daglig verksamhet – från estetisk utbildning till arbetspraktik –för över 200 personer med olika funktionsnedsättningar på ett stort antal platser i och kring stan. Konstskolan som Lerin skapat, anordnades på Ventilgatan, som en förlängning av deras befintliga verksamhet på Våxnäs.

Vi som är engagerade i Vård- och omsorgsnämnden såg länge fram emot resultatet av programsatsningen. Vi fick tidigt se en kort förhandsvisning och jag minns att jag tyckte mycket om medmänskligheten som rymdes i själva fotot, hur människorna var skildrade. Det ingav inte känslan av ett dom och ett vi, utan jag kunde känna igen mig djupt i drivkraften och önskan att vilja förverkliga något viktigt inom mig.

Det finns helt enkelt något allmänmänskligt i våra konstnärliga drömmar. Det är min övertygelse att en bra kommun, en bra stad, ett gott samhälle uppmuntrar varandra att utveckla våra intressen och talanger, så som Lars Lerin gör.

Det har redan hunnit visas fyra avsnitt på SVT, de finns fortfarande att se på SVT Play. Nästa avsnitt går den 7 februari. Du kan se alla här. Konstskolan kommer att avslutas genom en utställning på Lerins konsthall på Sandgrund, som invigs av drottning Silvia.

Robert Halvarsson
Ledamot i Vård och omsorgsnämnden för Miljöpartiet Karlstad